Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

WZL1: ruszyła produkcja podsystemów rakiety suborbitalnej

Prezes zarządu i dyrektor naczelny łódzkich zakładów Marcin Nocuń podkreśla, że udział w projekcie dotyczącym technologii kosmicznych otwiera nowe możliwości rozwojowe i biznesowe przed Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1. Fot.: WZl1

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. w Łodzi rozpoczęły produkcję podsystemów do pierwszego, testowego egzemplarza rakiety suborbitalnej. To kolejny etap realizacji projektu, którego celem jest opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego.

Będzie to rakieta zdolna do wynoszenia w przestrzeń kosmiczną (powyżej linii Kármána, czyli 100 km n.p.m.) ładunków o masie do 40 kg. Oprócz łódzkiej spółki w projekcie uczestniczą jeszcze Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia z Zielonki i Zakład Produkcji Specjalnej Gamrat Sp. z o.o., ale to Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 są liderem konsorcjum. Sam projekt jest częściowo finansowany z pieniędzy unijnych. Wartość tej dotacji to ponad 23,6 mln zł.

Prezes zarządu i dyrektor naczelny łódzkich zakładów Marcin Nocuń podkreśla, że udział w projekcie dotyczącym technologii kosmicznych otwiera nowe możliwości rozwojowe i biznesowe przed Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1. Dodaje, że dzięki opracowaniu nowych technologii i algorytmów sterowania rakietą uda się, przynajmniej w pewnym stopniu, zapełnić lukę w kompetencjach dotyczących budowy systemów nośnych polskiego sektora lotniczo-kosmicznego. Niskokosztowa rakieta nośna opracowana przez konsorcjum umożliwi m.in. prowadzenie badań na dużych wysokościach i w warunkach mikrograwitacji. Dzięki temu przedsięwzięciu WZL nr 1 wypracują nowe kompetencje i zbudują zaplecze przemysłowe, dzięki czemu spółka będzie gotowa do realizacji kolejnych projektów dotyczących technologii kosmicznych i systemów nośnych. Łódzkie zakłady wejdą również do grupy potencjalnych kooperantów Europejskiej Agencji Kosmicznej, co otworzy im drogę do udziału w międzynarodowych projektach o wyższym poziomie skomplikowania technologicznego.

Finałem projektu ma być demonstracyjny lot rakiety, podczas którego zostanie przekroczona linii Kármána. Przedsięwzięcie zakłada też opracowanie silnika na paliwo stało o impulsie całkowitym przekraczającym 1 000 000 Ns. Będzie można go wykorzystywać jako booster w wielostopniowych rakietach nośnych, w tym orbitalnych.

Realizację projektu podzielono na dwa etapy. W pierwszy to badania przemysłowe. Podczas nich testowane będą różne technologie i podzespoły potrzebne do opracowania demonstratora rakiety. Później, na etapie drugim, prowadzone będą prace rozwojowe. Jego zwieńczeniem będzie gotowy projekt demonstratora rakiety. Następie, po serii testów i prób poligonowych, podczas których wszystkie elementy systemu zostaną poddane sprawdzeniu. Po weryfikacji ich funkcjonowania odbędzie się start rakiety, która wyniesie ładunek poza linię Kármána.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 comments on “WZL1: ruszyła produkcja podsystemów rakiety suborbitalnej”

  1. Bardzo dobrze, że te prace trwają. Trzeba jeszcze przyspieszyć rozwój własnych technologii rakietowych, inwestować więcej w prace badawczo-rozwojowe i w odpowiednie kształcenie kadr, budować własne kompetencje w sektorze rakietowym i satelitarnym aby wykorzystać je militarnie jak i do celów administracji publicznej.

  2. Wyważanie otwartych drzwi.. no bosko.. wystarczyło zaprosić do współpracy grupę naukowców z Bursztynem!!! I dalej go rozwijać.. no chyba, że to ma być początek do budowy rakiet balistycznych z głowicami kasetowymi oraz OPL średniego i dużego zasięgu..

  3. Dobry przykład złego zarządzania B+R w PL, NCBR już finansuje rozwój rakiety PERUN firmy SpaceForest o podobnych zdolnościach.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc