Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Turcja zmodernizuje kolejną partię okrętów podwodnych

Konwencjonalny okręt podwodny Gür (S 357) typu  Gür (209/1400T2) w trakcie marszu na powierzchni. Fot. STM

19 lutego Podsekretariat Przemysłu Obronnego Turcji SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı) poinformował o zawarciu umowy na przeprowadzenie prac modernizacyjnych MLU (Mid Life Upgrade tur. Yarı Ömür Modernizasyon) na pokładach konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Gür  (209/1400.T2).

Informację o podpisaniu umowy trzymano w tajemnicy ponad miesiąc, właściwy dokument podpisano bowiem już 17 stycznia. Jego sygnatariuszami był wspomniany już SSB oraz podmiot Joint-Venture (tur. İş ortaklığı) pod kierownictwem STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.) składający się z najważniejszych tureckich firm zbrojeniowych: STM, ASELSAN (Askerî Elektronik Sanayi, Military Electronic Industries), ASFAT (Askeri Fabrika ve Tersane İşletme, Military Factory and Shipyard Management) oraz HAVELSAN. 

Siły morskie Turcji TDK (Türk Deniz Kuvvetleri) eksploatują obecnie 12 okrętów podwodnych należących do dwóch odmian jednostek niemieckiej proweniencji typu 209. Pierwsze cztery okręty należą do wersji 209/1200 (znane jako typ Ay, w służbie od 1978 roku), podczas gdy kolejne osiem zbudowano w odmianie 209/1400. Przekazano je w dwóch transzach oznaczonych jako T1 (znane jako typ Preveze, cztery okręty w służbie od 1994 roku) oraz T2 (typ Gür, cztery jednostki wcielane do służby od 2003 roku).

Nie są to pierwsze prace w ramach YÖM, w 2019 roku podpisano bowiem umowę z tym samym Joint-Venture na modernizację czterech okrętów należących do typu Preveze, zakończenie programu zgodnie z przyjętym harmonogramem przewidziane jest w 2027 roku. Także i plan modernizacji okrętów typu Gür  rozpisany został na sześć lat i składać się będzie z dwóch faz. W pierwszej, która rozpocznie się już wkrótce, pracom mają zostać poddane kluczowe systemy z punktu widzenia bezpieczeństwa operowania okrętów podwodnych tj. systemy nawigacyjne, komunikacji oraz układ napędowy. W ramach drugiej fazy zainstalowany zostanie m.in.  nowy, opracowany przez koncern TÜBİTAK BİLGEM (TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi) system dowodzenia walką MÜREN (Milli Üretim Entegre Savaş Yönetim Sistemi). W system ten doposażone zostaną także cztery okręty należące do, wspomnianego już wcześniej, typu Preveze.

Okręty podwodne typu 209/1400 legitymują się wypornością pełną w położeniu podwodnym 1586 ton przy wymiarach 61,2x6,25x5,5 m (wersja 1400 jest drugą największą jaka powstała w ramach rodziny 209). Napęd spalinowo–elektryczny składa się z czterech silników wysokoprężnych, pojedynczego silnika elektrycznego oraz czterech zespołów akumulatorów po 120 baterii każda. Podczas marszu na powierzchni jednostki tego typu mogą poruszać się z prędkością do 11 węzłów, podczas gdy w położeniu podwodnym wzrasta ona do 21,5 węzła. Zasięg waha się od 11 000 Mm przy 10 węzłach (na powierzchni), przez 8000 Mm przy 10 węzłach (na chrapach) do 400 Mm przy 4 węzłach (pod wodą). Autonomiczność wynosi z kolei 50 dni. Okręty są w stanie zejść na głębokość do 500 m. Uzbrojenie stanowi osiem dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm z zapasem do 14 pocisków. Stała załoga liczy 30 osób.

Koncern STM jest zdecydowanie najbardziej doświadczonym tureckim przedsiębiorstwem w kwestii zarówno szeroko pojętej modernizacji jak i budowy nowoczesnych, konwencjonalnych, okrętów podwodnych. Firma w swoim bogatym portfolio ma między innymi: modernizację dwóch jednostek typu Ay (w 2015 roku) a także wspomnianą już MLU czterech okrętów typu 209/1400T1. Firma odpowiedzialna była także za modernizację dwóch okrętów podwodnych typu Khalid (Agosta 90B) pakistańskich sił podwodnych PB (Pākistān Bāhrí'a, https://zbiam.pl/turcja-zakonczyla-modernizacje-pakistanskiego-okretu-podwodnego), prace przy trzeciej jednostce wciąż trwają. STM buduje także najnowsze okręty podwodne TDK typu Reis (licencyjna odmiana niemieckich jednostek typu 214TN). Z sześciu zamówionych okrętów, dwa zostały już zwodowane a kolejne cztery znajdują się w różnych fazach budowy (https://zbiam.pl/roll-out-drugiego-tureckiego-okretu-podwodnego-214tn). Inżynierowie z STM opracowali również projekt miniaturowych okrętów podwodnych typu STM500.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc