Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Straż Graniczna kupuje śmigłowiec

19 maja, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Komenda Główna Straży Granicznej opublikowała zaproszenie do składania ofert na dostawę jednego wielozadaniowego śmigłowca wyposażonego w system obserwacji lotniczej.

Podmioty zainteresowane udziałem w powyższym postępowaniu mają czas na składanie dokumentacji do 26 czerwca bieżącego roku – według planu zakupowego, zamawiający zabezpieczył na zakup kwotę 40 mln złotych. Jest to kolejny zakup śmigłowca przez służby porządku publicznego w kraju w ciągu ostatnich miesięcy – trzy jednosilnikowe maszyny klasy lekkiej próbowała zakupić Policja, a obecnie negocjowany jest także zakup dwóch S-70i Black Hawk International.

Zgodnie z wymaganiami, Straż Graniczna chce kupić fabrycznie nowy śmigłowiec wyposażony w dwa silniki turbinowe oraz reflektor-szperacz oraz system obserwacji lotniczej. Ma być wykorzystywany do lotów patrolowo-rozpoznawczych oraz dyspozycyjnych nad obszarem lądowym. Według planu, dostawa ma zostać zrealizowana do października 2019 roku – maszyna ma trafić do Wydziału Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KG Straży Granicznej w Nowym Sączu. Obok ceny ocenie będą podlegały inne kryteria – gwarancja na płatowiec wraz z wyrobami kompletującymi, gwarancja na zespół napędowy, gwarancja na awionikę, gwarancja na system obserwacji lotniczej, gwarancja na reflektor-szperacz oraz czas wykonania naprawy reklamacyjnej u producenta lub w autoryzowanym serwisie producenta. Poza maszyną przedmiotem dostawy jest także zrealizowane programu szkolenia dla personelu Straży Granicznej.

Śmigłowiec ma dysponować dwoma silnikami o mocy do 850 shp i przestrzenią do zabrania przynajmniej sześciu osób (w konfiguracji pilot + 5 pasażerów bądź 2 pilotów i 4 pasażerów). Zapas paliwa powinien wystarczyć na trzy godziny lotu z prędkością ekonomiczną oraz rezerwą na kolejnych 30 minut. Zamawiający jest otwarty na każde rozwiązanie dotyczące podwozia (płozy bądź koła). Zapisem, które ogranicza pole manewru dla oferentów jest granica maksymalnej masy startowej na poziomie 3500 kg – to zaś oznacza, że w walce o powyższe zamówienie można spodziewać się udziału takich konstrukcji jak Leonardo AW109, Bell 429 bądź Airbus H135.

(ŁP) Foto: USCG
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc