Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosyjska pława hydroakustyczna zaniepokoiła Litwinów

Zdjęcie odnalezionej na plaży Mierzei Kurońskiej rosyjskiej, lotniczej pławy hydroakustycznej. Fot. Siły Zbrojne Litwy

6 lutego litewskie media poinformowały o nietypowym znalezisku, wyrzuconym przez morze, na jednej z plaż Mierzei Kurońskiej.

Samo znalezisko zostało zlokalizowane w sobotę 3 lutego przez spacerującego po plaży mieszkańca pobliskiej miejscowości, którego zaniepokoiła obecność opisów cyrylicą. Wezwani na miejsce specjaliści z Marynarki Wojennej Litwy (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos) zidentyfikowali obiekt jako lotniczą boję hydroakustyczną. Na podstawie upublicznionego zdjęcia można założyć że jest to RGB-2 lub co bardziej prawdopodobne RGB-3. Boje te są elementem systemu poszukiwaczo–obserwacyjnego PPS (pricelno-poiskowoj sistiemoj) o nazwie Bierkut instalowanego na pokładach wyspecjalizowanych samolotów do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu Ił-38. System ten zapewnia pół-automatyczne lub automatyczne utrzymanie kierunku lotu samolotu wzdłuż wytyczonej trasy (poprzez współpracę z pokładowym systemem nawigacji Put-4M oraz autopilotem AP-6E) jak również stawianie pław w określonej częstotliwości i schemacie. Umożliwia on wykrycie okrętów podwodnych znajdujących się zarówno w położeniu podwodnym, poruszających się na głębokości peryskopowej, jak i na chrapach. Bierkut zapewnia także wypracowanie wszystkich danych niezbędnych do przeprowadzenia ataku z wykorzystaniem torped.

W skład PPS wchodzą zrzucane boje hydroakustyczne oraz wyposażenie pokładowe w tym między innymi radar (którego antenę umieszczono pod kadłubem w części nosowej) oraz systemy zobrazowania SPIU (samoletnoje prijemo-indikatornoje ustrojstwo). System wykorzystuje kilka rodzajów boi hydroakustycznych z których najpopularniejszymi są: RGB-1A (BM-1), RGB-2 (BM-2) oraz RGB-3 (BM-3). Pierwsza z wymienionych to urządzenie całkowicie pasywne, zbierające dane dookólne stosowane do ogólnego rozeznania w sytuacji pod powierzchnią morza. RGB-1A zapewnia jedynie potwierdzenie obecności źródła hałasu w obszarze zainteresowania. Początkowo pracuje w trybie oczekiwania „nasłuchując” na niskiej częstotliwości (6,25 – 7,75 kHz), gdy poziom hałasu osiągnie zaprogramowany poziom aktywuje się system transmisji danych do samolotu. O ile sama boja pozostaje na powierzchni (do stanu morza 3) hydrofony zanurzane są na głębokość od 35 do 70 m. RGB-1 może pracować do trzech godzin po czym tonie. Zasięg transmisji danych do samolotu wynosi od 40 do 60 km (maksymalny pułap nie może w trakcie transmisji przekraczać 500 m). Zasięg wykrycia okrętu podwodnego, w zależności od warunków waha się od 900 do 4000 m. Po wstępnym wykryciu okrętu podwodnego zrzucana jest boja RGB-2, także pasywna ale wyposażona w, opuszczany na głębokość do 200 m, obrotowy zespół hydrofonów umożliwiający określenie kierunku, z którego emitowany jest dźwięk z dokładnością od 3 do 4˚. Zebrane dane przesyłane są do samolotu z częstotliwością 7-8 razy na minutę, a czas pracy RGB-2 wynosi ok. 45 minut. Trzecią z wymienionych boi jest RGB-3. Wykorzystuje się je w  celu dokładnego określenia parametrów ruchu wykrytego okrętu podwodnego (kursu, głębokości, odległości i prędkości). Jak nie trudno się domyślić RGB-3 jest urządzeniem aktywno–pasywnym, przy czym kanał aktywny uruchamiany jest dopiero na sygnał operatora z samolotu. Czas pracy w trybie pasywnym wynosi 30 minut a w aktywnym zaledwie 5 minut.

Typowy ładunek „bojowy” samolotu Ił-38 składa się ze 144 boi typu RGB-1/1A, 10 typu RGB-2, trzech RGB-3 oraz jednej lub dwóch torpedy typu AT-2U (kal. 533,4 mm). Spośród 46 eksploatowanych przez lotnictwo morskie marynarki wojennej Rosji (Awiacyja Wojenno-morskogo fłota Rossii) samolotów typu Ił-38, 12 wyposażono w nowszy system PPS o nazwie Izumrud-8 (lub ID-8). Samoloty te otrzymały także między innymi: nowy rodzaj aktywno–pasywnej boi hydroakustycznej RGB-16 a także nowy detektor anomalii magnetycznych typu MMS-114 Ładoga (zastąpił on instalowany dotychczas APM-60 lub 73).

Zdarzenie z 3 lutego nie jest odosobnionym przypadkiem kiedy to morze wyrzuca na brzeg, boje hydroakustyczne systemu Bierkut. Litwini ostatni raz mieli kontakt z pławą tego typu w 2021 roku, ale można je spotkać także na południowych wybrzeżach Wielkiej Brytanii oraz Irlandii.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc