Zaloguj

Roll-out FS Suffren

12 lipca w stoczni koncernu Naval Group w Cherbourgu odbyła się uroczystość prezentacji wielozadaniowego atomowego okrętu podwodnego FS Suffren budowanego dla Marine Nationale. Jest to pierwsza, z sześciu, jednostka typoszeregu Barracuda zamówiona przez Francuzów.

W uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Francji Emmanuel Macron oraz minister sił zbrojnych Florence Parly. W stoczni nie zabrakło także zaproszonych delegacji z kilkunastu państw świata, w tym z Polski, a także dziennikarzy.

Według koncernu Naval Group, FS Suffren jest 108. okrętem podwodnym zbudowanym (od 1899 roku) w stoczni w Cherbourgu – 17 z nich to jednostki o napędzie jądrowym. Kontrakt na budowę sześciu okrętów typu Barracuda został zawarty pomiędzy DGA oraz Naval Group w grudniu 2006 roku i ma wartość 9,1 mld euro. Dodatkowe fundusze pochłonie przygotowanie infrastruktury w bazach w Tulonie oraz Breście. Wówczas zakładano, że prototyp trafi do Marine Nationale w II połowie 2017 roku. Budowa FS Suffren rozpoczęła się w 2007 roku, uroczyste położenie stępki odbyło się 19 grudnia 2007 roku. Wodowanie okrętu, bez gości, zaplanowano na lipiec. Według aktualnego harmonogramu, próby stoczniowe rozpoczną się jeszcze w bieżącym roku, a próby morskie mają dobyć się w 2020 roku (początkowo w okolicach Cherbourga, potem w Breście, a finalne, obejmujące systemy uzbrojenia, na Morzu Śródziemnym), przekazanie zamawiającemu planowane jest na koniec 2020 roku. Ostatni z okrętów (FS Casabianca, który został formalnie zamówiony poprzez uprawomocnienie się kontraktu 14 czerwca bieżącego roku) zostanie wycofany ze służby w 2062 roku. W lipcu Naval Group prowadził prace stoczniowe przy pięciu okrętach. Jednostki typu Suffren zastąpią w służbie sześć wielozadaniowych okrętów typu Rubis, których służba powoli zbliża się ku końcowi. Macierzystym portem dla Suffrenów będzie Tulon nad Morzem Śródziemnym. W programie Barracuda zaangażowanych jest m.in. osiem zakładów koncernu Naval Group, pięć ośrodków rządowych, 800 przedsiębiorstw produkcyjnych we Francji.

Okręty podwodne typu Suffren mają wymiary 99,5 metrów długości i 9 metrów szerokości. Pod wodą wypierają 5300 ton. Napęd składa się z pojedynczego reaktora jądrowego o mocy 150 MW. Żywotność prętów paliwowych wynosi 10 lat, co ma zwiększyć gotowość operacyjną okrętów i ograniczyć czas pobytu w stoczni w celu ich wymiany (szacuje się, że roczna gotowość jednostek typu Suffren będzie oscylować w granicach 270 dni). Awaryjnie jednostki dysponują także dwoma silnikami elektrycznymi. Według oficjalnych danych, podwodna prędkość maksymalna oscyluje w granicach 25 węzłów, zanurzenie maksymalne wynosi około 350 metrów, a autonomiczność wynosi 70 dni i jest ograniczona zapasami żywności. Załoga składa się z 65 osób, w tym 12 oficerów. Dodatkowo przewidziano przestrzeń do zabrania do dwunastu żołnierzy sił specjalnych, których wyposażenie może być przewożone w zasobniku mocowanym do kadłuba. Uzbrojenie obejmuje ciężkie torpedy F21, miny FG29, pociski przeciwokrętowe MBDA Exocet SM39 Block 2 oraz pociski manewrujące MBDA MdCN – wszystkie mogą być odpalane z czterech 533 mm wyrzutni zainstalowanych w dziobowej części kadłuba. Co ważne, będą to pierwsze francuskie okręty podwodne zdolne do przenoszenia i odpalania pocisków manewrujących. W celu ograniczenia poziomu generowanego hałasu zastosowano pędnik strugowodny, a także rufowe stery w układzie X.

W oparciu o doświadczenia zebrane przy projekcie Barracuda Naval Group opracowuje wersję z napędem konwencjonalnym. Jego pierwszym sukcesem był wybór Australii, poszukującej dwunastu okrętów podwodnych nowego pokolenia, a obecnie francuski koncern próbuje zainteresować holenderską marynarkę wojenną, która rozpoczęła program wyboru następcy dla jednostek typu Warlus.

Co ważne, Naval Group jest jedynym zachodnim producentem, który jednocześnie rozwija linię atomowych i konwencjonalnych jednostek podwodnych.

(ŁP) Foto: Tomasz Grotnik
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc