Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu indyjskiego czołgu lekkiego

Indyjski czołg lekki Zorawar, opracowywany przez DRDO i Larsen & Toubro Defence niebawem zostanie zaprezentowany publicznie. Rys. DRDO.

16 czerwca na indyjskim portalu idrw.com opublikowano nowe informacje na temat oferty Larsen & Toubro Defence w programie budowy czołgu lekkiego Zorawar dla Wojsk Lądowych Republiki Indii.

Wiceprezes wykonawczy Larsen & Toubro Defence Arun T. Ramchandani przedstawił aktualny stan prac nad czołgiem lekkim, który niebawem mógłby wejść do służby w indyjskich oddziałach służących w spornym regionie Ladakh. Prototyp Zorawara (w języku pendżabskim oznacza to odważny i silny, nazwa może także nawiązywać do Zorawara Singha Kahluriego, bohatera walk w Kaszmirze z pierwszej połowy XIX w.) powstaje w zakładach w mieście Hazira w stanie Gudźarat. Ma być w zaawansowanym stadium kompletowania, być może jest niemal ukończony. Ramchandani zadeklarował, że czołg ma być niebawem gotowy do prób zakładowych i zademonstrowania jego możliwości indyjskiej armii. Może to nastąpić nawet w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Oficjalne ujawnienie prototypu Zorawara miałoby nastąpić podczas święta Dnia Niepodległości Republiki Indii, a więc 15 sierpnia. Zapotrzebowanie Wojsk Lądowych Republiki Indii sięgać ma ok. 354 czołgów lekkich, tj. sześć pułków po 59 pojazdów w każdym (plus, być może, wozy szkolne, zapasowe itd.). Pomimo tego, że L&T Defence jest partnerem przemysłowym rządowej Organizacji Badań Obronnych i Rozwoju (DRDO, Defence Research and Development Organisation), będzie konkurować w przetargu z innymi lokalnymi przedsiębiorstwami. Wspólna oferta prawdopodobnie przewiduje wykorzystanie podwozia 155 mm armatohaubicy samobieżnej K9 Wadżra (lokalna wersja licencyjna Hanwha K9, produkowana przez L&T). Czołg ma mieć masę do 30 ton, przy czym wymagania sformułowane w zapytaniu o informację (RFI) wskazywały na konieczność nieprzekraczania 25 ton (dla porównania, podwozie K9 ma masę 28 ton...). Może to oznaczać, że czołg proponowany przez wspomniane konsorcjum będzie miał znacznie mniej wspólnego z Wadżrą, niż dotychczas sądzono. Wieża będzie prawdopodobnie pochodzenia belgijskiego, dostarczy ją firma John Cockerill  ‒ będzie to prawdopodobnie wieża Cockerill 3105.

Niezależnie od tego, który z oferentów zwycięży, ponad 350 czołgów lekkich będzie stanowić uzupełnienie produkowanych w Awadi licencyjnych czołgów T-72M1 i T-90, a także rodzimych Ardźunów i przyszłych FRCV. Pojazdy te będą odpowiedzią na chińskie czołgi lekkie Typ 15 (znane także jako ZTQ-15), rozmieszczone przez Pekin w Tybecie. Czołgi lekkie miałyby się lepiej spisywać w warunkach wysokogórskich. Niewykluczone, że w przyszłości liczba indyjskich czołgów lekkich wzrośnie, mogłyby bowiem trafić również do wojsk aeromobilnych czy piechoty morskiej.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc