Zaloguj

Położono stępkę okrętu wsparcia bojowego Den Helder

Wiceadmirał Rob Kramer, dowódca Królewskiej Marynarki Wojennej Niderlandów, i wadm. Arie Jan de Waard, dyrektor Agencji Materiałów Obronnych, spawają do stępki Den Helder monetę okolicznościową. Fot. Damen Naval

2 czerwca w stoczni Damen Shipyards Galati w Gałaczu nad Dunajem w Rumunii położono stępkę okrętu wsparcia bojowego Hr.Ms. Den Helder. Jednostka jest przeznaczona dla niderlandzkiej Koninklijke Marine.

Uroczystość miała nietypowy akcent. W rolę „okolicznościowych” spawaczy wcielili się: wadm. Rob Kramer, dowódca Królewskiej Marynarki Wojennej Niderlandów, i wadm. Arie Jan de Waard, dyrektor Agencji Materiałów Obronnych (Defensie Materieel Organisatie) haskiego Ministerstwa Obrony. W przeszłości pod drewnianym masztem okrętu umieszczano monetę na szczęście. Obecnie monetę spawa się na sekcji kadłuba odgrywającej rolę stępki w trakcie uroczystości. Obaj admirałowie wykonali tę operację, umieszczając tam monetę pół guldena z 1822 roku. Był to ważny rok dla Koninklijke Marine, w którym - po różnych planach i inicjatywach dotyczących budowy fortów w epoce napoleońskiej - we wrześniu marynarka stała się właścicielem stoczni wraz z suchym dokiem w Den Helder. Dziś jest tam główna baza holenderskiej floty.

Wizja okrętu wsparcia bojowego Den Helder w towarzystwie fregaty Evertsen typu De Zeven Provinciën. Rys. Damen Naval

Budowę okrętu wsparcia bojowego (Combat Support Ship, CSS) Hr.Ms. Den Helder (A 834) rozpoczęto 2 grudnia 2020 roku od cięcia pierwszych arkuszy blach do produkcji sekcji dennych kadłuba. Na obecnym etapie prac wszystkie elementy konstrukcyjne jednostki są gotowe i będą sukcesywnie scalane. Ponad rok po podpisaniu umowy na CSS Den Helder, Damen Naval (wcześniej Damen Schelde Naval Shipbuilding) zawarł 116 umów na sprzęt i usługi, z czego 82 z dostawcami holenderskimi. Dotyczy to firm pochodzących głównie z obszarów Rijnmond i Zeeland.

Kontrakt na budowę Den Helder pomiędzy Agencją Materiałów Obronnych a Damen Naval zawarto 19 lutego 2020 roku, zaś podniesienie na nim bandery zaplanowano na 2025 rok. Okręt ma kosztować 374 mln EUR brutto.

Konstrukcja CSS bazuje na okręcie połączonego wsparcia (Joint Support Ship, JSS), Hr.Ms. Karel Doorman (A 833), który jako największy niderlandzki okręt służy od 24 kwietnia 2015 r. Den Helder będzie zaopatrywał inne jednostki - także w ruchu - w paliwa okrętowe i lotnicze, oleje, amunicję, części zamienne i prowiant, ale ma być też wykorzystywany w walce z handlem narkotykami, kontrolowaniu przepływów uchodźców oraz udzielaniu pomocy doraźnej ofiarom klęsk żywiołowych i katastrof (podobnie, jak już to czynił Karel Doorman). Jednostka zabierze też do 20 kontenerów TEU. CSS będzie operował globalnie, w tym w rejonach zagrożonych atakiem, osłaniany przez fregaty. Okręt będzie miał wyporność pełną ok. 20 000 ton i długość 179,5 m. Obsadzi go 75-osobowa załoga, miejsc dodatkowych będzie 85, zaś napęd spalinowo-elektryczny pozwoli na uzyskanie prędkości 20 węzłów.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc