Zaloguj

Damen rozpoczął budowę okrętu wsparcia bojowego Den Helder

Fot. Damen

2 grudnia w stoczni Damen Shipyards Galati w Gałaczu w Rumunii rozpoczęto cięcie blach do budowy okrętu wsparcia bojowego dla holenderskiej Koninklijke Marine. Jednostka, jako pierwszy niderlandzki okręt, otrzyma nazwę portu, w którym bazuje cała holenderska Królewska Marynarka Wojenna.


Proces budowy przyszłego Hr.Ms. Den Helder (A 834) miał się rozpocząć w lutym przyszłego roku, ale przyspieszono go, aby zabezpieczyć postępy projektu podczas trwającej pandemii COVID-19 i skutecznie zarządzać w warunkach surowych zasad bezpieczeństwa zmieniających sposób pracy w zakładzie. Nowy okręt wsparcia bojowego (Combat Support Ship, CSS) zastąpi wycofany ze służby 14 grudnia 2014 r. zaopatrzeniowiec Hr.Ms. Amsterdam (A 836). Ma kosztować 374 mln EUR brutto.

Konstrukcja CSS bazuje na okręcie połączonego wsparcia (Joint Support Ship, JSS), Hr.Ms. Karel Doorman (A 833), który jako największy niderlandzki okręt służy od 24 kwietnia 2015 r. Den Helder będzie zaopatrywał inne jednostki - także w ruchu - w paliwa okrętowe i lotnicze, oleje, amunicję, części zamienne i prowiant, ale ma być też wykorzystywany w walce z handlem narkotykami, kontrolowaniu przepływów uchodźców oraz udzielaniu pomocy doraźnej ofiarom klęsk żywiołowych i katastrof (podobnie, jak już to czynił Karel Doorman). Jednostka zabierze też do 20 kontenerów TEU. CSS będzie operował globalnie, w tym w rejonach zagrożonych atakiem, osłaniany przez fregaty. Okręt będzie miał wyporność pełną ok. 20 000 ton i długość 179,5 m. Obsadzi go 75-osobowa załoga (miejsc będzie 160), zaś napęd spalinowo-elektryczny pozwoli na uzyskanie prędkości 20 węzłów.


Program pozyskania CSS zatwierdzono w 2017 r. Kontrakt na budowę jednego okrętu pomiędzy Agencją Materiałów Obronnych (Defensie Materieel Organisatie) haskiego Ministerstwa Obrony a Damenem zawarto 19 lutego tego roku, zaś podniesienie na nim bandery zaplanowano na 2024 r.

Projektowanie okrętu odbyło się głównie w wojskowym oddziale Damen Schelde Naval Shipbuilding we Vlissingen, a główny ciężar budowy spocznie na stoczni w Gałaczu. Jednak dokończenie jednostki i integracja wyposażenia specjalnego nastąpią w Holandii. Do tej pory podpisano 47 umów związanych z programem CSS, w tym 34 z dostawcami holenderskimi. Warto przy tym wspomnieć, że: podnośniki amunicyjne zapewni Holland Marine Lifts, system tłumienia pożarów mgłą wodną dostarczy Ultrafog, cztery generatory spalinowo-elektryczne wyprodukuje Wärtsilä, Rohde & Schwarz odpowiada za system łączności wewnętrznej i zewnętrznej, The IP Company za bezprzewodowy system łączności bezprzewodowej i przesyłania wiadomości, natomiast system tankowania śmigłowca dostarczy Facet Netherlands, a SMST wrota do hangaru mieszczącego wiropłata.


Kolejny kamień milowy nastąpi w maju przyszłego roku, kiedy odbędzie się ceremonia położenia stępki.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc