10 maja w budowanym, w stoczni Babcock International Group stoczni w szkockim Rosyth, kadłubie przyszłej fregaty HMS Active typu Inspiration (Type 31), posadowiono pierwszy silnik główny.
Zanim jednak można było przeprowadzić tą operację pracownicy stoczni musieli odpowiednio przygotować zarówno same fundamenty, na których silnik spoczywa, jak i przyległe denne części kadłuba, co wg Babcocka zajęło niemal 4 tygodnie.
Przyszły HMS Active jest drugą, z pięciu zakontraktowanych w dniu 15 listopada 2019 roku, fregat typu 31 jakie koncern Babcock zbuduje dla Royal Navy. Budowa jednostki zainicjowana została paleniem blach, które odbyło się 24 stycznia 2023 roku. 16 września z kolei miała miejsce uroczystość położenia stępki. Proces scalania kadłuba tej fregaty odbywa się w zbudowanej w tym celu nowo hali stoczniowej Venturer Hall, która umożliwia budowę dwóch jednostek tego typu jednocześnie (w drugiej części powstaje prototypowa jednostka, przyszły HMS Venturer). Co ciekawe i warte przypomnienia w konstrukcji pierwszego seryjnego okrętu wykorzystane zostaną trzy bloki (w dolnej części kadłuba), które zbudowane zostały w PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. w Gdyni.
Napęd tych okrętów, skonfigurowany w układzie CODAD składać się będzie łącznie z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy z nich na sucho ma masę 45300 kg i generuje moc 8200 kW). Dodatkowo na pokładzie zainstalowane zostaną cztery agregaty prądotwórcze, wytwarzające energię elektryczną dla wszystkich systemów pokładowych, typu MTU 16V 2000 M41B o mocy jednostkowej 900 kW.
Fregaty typu Inspiration budowane są jako jednostki drugorzędne, których zadaniem będzie uzupełnianie bardziej zaawansowanych fregat typu City (Type 26, cztery jednostki w różnej fazie budowy, planowana jest budowa łącznie ośmiu jednostek w dwóch transzach). Stąd też realizować będą one misje o charakterze patrolowym oraz antyterrorystycznym, a także prezentowaniem bandery oraz udzielania pomocy w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Nazwę Active, którą wybrano dla jednej z fregat tego typu, wcześniej nosiła fregata typu Amazon (Typ 21, F 171), która służyła przez ponad 44 lata pod dwoma banderami. Będąc w składzie Royal Navy (1977 – 1994) okręt wziął udział m.in. w wojnie o Falklandy. W 1994 okręt został odsprzedany Pakistanowi, gdzie przeklasyfikowano jednostkę na niszczyciel nadając mu nazwę Shah Jahan (D 186). Ostatecznie jednostka swoją służbę zakończyła nie w hutniczych piecach ale na dnie w północnej części Morza Arabskiego 12 stycznia 2021 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu