Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy seryjny MH-139A Grey Wolf oblatany

Fot. USAF

26 stycznia koncern Boeing poinformował, że w zakładach Leonardo Helicopters w Filadelfii zrealizowano oblot techniczny pierwszego seryjnego egzemplarza wielozadaniowego śmigłowca MH-139A Grey Wolf.

Zgodnie z podziałem prac, Leonardo odpowiada za montaż ostateczny bazowego wiropłata, który później trafia do zakładów Boeinga (także mieszczących się w Filadelfii) w celu zabudowy wyposażenia wybranego przez użytkownika. Po serii prób ma trafić do US Air Force jeszcze w bieżącym roku. Pierwsza partia (wstępna) liczy trzynaście egzemplarzy. Dotychczas Boeing dostarczył sześć sztuk partii przedseryjnej, które są wykorzystywane do prób, ewaluacji oraz rozwoju konstrukcji.

Docelowo Boeing zakłada, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (na potrzeby US Air Force) zamówi do 80 seryjnych MH-139A Grey Wolf. Mają pozwolić na zastąpienie obecnie używanych Bell UH-1N Huey w zadaniach zabezpieczenia wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych na obszarze Stanów Zjednoczonych, transportu wojskowych VIP oraz transportu ważnych osób stacjonując w japońskiej bazie Yokota. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska.

Boeing MH-139A Grey Wolf to zmilitaryzowana odmiana wielozadaniowego śmigłowca Leonardo AW139. W ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1000 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Tylko w ostatnich miesiącach program odniósł nowe sukcesy – sześć sztuk zamówiła Słowenia, a czternaście chce zamówić Grecja. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc