24 lutego Departament Obrony Kanady poinformował o dostawie do 8. Skrzydła Lotniczego w Trenton pierwszego egzemplarza samolotu rozpoznawczego Beechcraft CE-145C Vigilance, który bazuje na turbośmigłowym King Air 350ER.
Tym samym rozpoczyna się program wdrożenia nowych możliwości operacyjnych kanadyjskich sił zbrojnych. Został on zapoczątkowany w 2018 roku, ze względu na charakter część szczegółów pozostaje niejawna - maszyny mają być podporządkowane operacyjne kanadyjskim siłom specjalnym. Głównym realizatorem prac jest amerykańska korporacja L3Harris Technologies – kontrakt dotyczący wyposażenia misyjnego został podpisany w listopadzie 2020 roku. Cały program kosztuje Kanadyjczyków około 200 mln USD.
Zgodnie z danymi Departamentu Stanu, Kanada była zainteresowana montażem następujących elementów - optoelektronicznych głowic obserwacyjnych WESCAM MX-15D, systemu ostrzegania AN/AAR-47B(v)2 wraz z wyrzutniami celów pozornych AN/ALE-47, odbiorników VORTEX, modułów COMSEC KGV-135A, odbiorników AN/ARC-210 MVDT (po dwa na samolot), urządzeń kryptograficznych.
Turbośmigłowe samoloty Beechcraft King Air serii 300/350ER są popularnym typem nosicieli wyposażenia rozpoznawczego. Dzięki zmianom konstrukcyjnym (obejmującymi m.in. zwiększenie maksymalnej masy startowej) i dodatkowym zbiornikom paliwa mogą wykonywać loty patrolowe trwające do 7 godzin. Pozostałe opcje obejmują także możliwość montażu opancerzenia kluczowych elementów konstrukcji. Wśród użytkowników wersji rozpoznawczo-patrolowych można wymienić Japonię, Bahamy, Irak, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Trzy ostatnie państwa wykorzystywały bądź nadal wykorzystują je w działaniach operacyjnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu