Zaloguj

Pierwszy autonomiczny statek-matka bezzałogowców w służbie

Pierwszy autonomiczny statek-matka dla bezzałogowców Zhu Hai Yun. Fot. Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory

19 stycznia w porcie Zhuhai Gaolan, w prowincji Guangdong w Chińskiej Republice Ludowej, rozpoczęto eksploatację pierwszego na świecie autonomicznego statku-matki bezzałogowców, który otrzymał nazwę Zhu Hai Yun.

Jednostka ta może być kontrolowana „klasycznie” przez przebywająca na pokładzie załogę, zdalnie z centrum dowodzenia lub – co najciekawsze – Zhu Hai Yun może operować całkowicie autonomicznie, realizując wcześniej zlecone zadania. Jest to jednostka cywilna, jednak daje przedsmak możliwości, jakie już wkrótce mogą zostać wykorzystane w ramach Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Jednostkę zbudowała, należąca do korporacji CSSC (China State Shipbuilding Corporation), stocznia Huangpu Wenchong Shipbuilding Co., Ltd. (HPWS) w Guangzhou pod auspicjami i z przeznaczeniem dla ośrodka naukowego Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory. Budowę rozpoczęto 20 lipca 2021 roku, a wytoczenie jednostki z hali i jej wodowanie odbyło się 18 maja ubiegłego roku.

Demonstracja jednoczesnego wykorzystania sześciu USV wodowanych z autonomicznego Zhu Hai Yun. Fot. Zhuhai Yunzhou Intelligence Technology

W ubiegłym roku chińska firma Zhuhai Yunzhou Intelligence Technology przeprowadziła na wodach Morza Południowochińskiego demonstrację możliwości jednoczesnej współpracy z 56 bezzałogowymi jednostkami nawodnymi (USV – Unmanned Surface Vehicles), co było możliwe dzięki wykorzystaniu autorskiego oprogramowania. Algorytmy te zostały zaimplementowane w zainstalowanym na opisywanej jednostce systemie IMOSOS (Intelligent Mobile Ocean Stereo Observing System). Ten dzięki wykorzystaniu informacji z przewożonych na pokładzie bezzałogowców umożliwi utworzenie trójwymiarowego obrazu sytuacji panującej wokół jednostki macierzystej w odległości do 54 Mm, a także do 4 km nad powierzchnią i do 4 km w głąb toni. Wykorzystane na pokładzie Zhu Hai Yun systemy zapewniające zarówno autonomiczną nawigację, jak i zdalne sterowanie zostały oficjalnie certyfikowane przez Chińskie Towarzystwo Klasyfikacyjne.

Ostatnim etapem prób morskich był trwający 12 godzin rejs zrealizowany w pełni w trybie autonomicznym, podczas którego jednostka manewrowała zgodnie z międzynarodowymi prawidłami morskimi, omijając przeszkody i inne jednostki oraz poruszała się zgodnie z założoną trasą. W trakcie tego marszu, również w trybie autonomicznym, zrealizowano wodowanie i podnoszenie USV. Zhu Hai Yun ma wymiary 88,5 x 14 x 3,7 m, a jego wyporność wynosi 2100 ton. Rufowa część zajęta jest w większości przez sporej wielkości pokład roboczy do obsługi przenoszonych bezzałogowych pojazdów nawodnych, podwodnych i powietrznych, których statek zabrać może ponad 50. Prędkość maksymalna to 18, a ekonomiczna 13 węzłów. Nie podano oficjalnych informacji dotyczących układu napędowego. Najprawdopodobniej został skonfigurowany w układzie spalinowo–elektrycznym.

O ile oficjalnie jest to jednostka badawcza, nie trudno wyobrazić sobie zastosowanie tej technologii do patrolowania wybranego akwenu lub do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc