Francuska spółka Exail podała, że 5 czerwca w La Ciotat zwodowano nowy bezzałogowy pojazd nawodny rodziny DriX, eksploatowanej także przez polską Marynarkę Wojenną, będący na razie jej największym przedstawicielem.
Nowy pojazd zaprezentowano również przedstawicielom instytutów i firm hydrograficznych oraz flot wojennych. Prezentacja bezzałogowego pojazdu nawodnego USV (Uncrewed Surface Vessel) klasy oceanicznej DriX O-16 odbyła się podczas tegorocznego Oceanology International w Londynie. DriX O-16 jest dwukrotnie dłuższy niż zasadniczy członek rodziny DriX H-8 i ma sześciokrotnie większą wyporność. Mierzy 15,75 m (poprzednik 7,71 m) i wypiera 10,5 tony (1,6 tony). Zaprojektowano go z myślą o długich operacjach, trwających do 30 dni. Jego zasięg wynosi 3500 mil morskich.
Znacznie większy rozmiar pozwala na zastosowanie szerokiej gamy ładunków, w tym echosond wielowiązkowych (MBES, Multibeam Echosounders), profilerów dna (SBP,Sub-Bottom Profilers; do badania struktury dna) oraz akustycznych podmorskich systemów pozycjonowania i komunikacji (USBL). Ponadto DriX O-16 jest wyposażony w system wodowania i wybierania umożliwiający wykorzystanie zdalnie sterowanych pojazdów holowanych (ROTV, Remotely Operated Towed Vehicles), zdalnie sterowanych pojazdów klasy inspekcyjnej (ROV,Remotely Operated Vehicles) i autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV, Autonomous Underwater Vehicles). Nowy transoceaniczny USV szczególnie nadaje się do badań naukowych i hydrograficznych na całej głębokości oceanu, badań geofizycznych i poszukiwania niewybuchów UXO (Unexploded Ordnance) oraz inspekcji infrastruktury podmorskiej, które mogą wymagać użycia wielu robotów.
Nowy USV wykorzystuje udane osiągnięcia DriX H-8, używanego od 2017 roku, który zgromadził ponad 150 000 godzin operacji na morzu w ponad 19 krajach. Jednym z operatorów jest Marynarka Wojenna RP. W 2021 roku egzemplarz tego Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego zakupiono dla Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej. DriX to bezzałogowiec nawodny wyposażony w zanurzoną gondolę, mieszczącą modułowy system sensorów hydrograficznych. Zaprojektowano go do wspierania badań hydrograficznych i geofizycznych, analizy słupa wody i operacji pozycjonowania autonomicznych pojazdów podwodnych AUV (Autonomous Underwater Vehicles) na akwenach płytkich do głębokości średnich. Wraz z DriX-em do Marynarki Wojennej RP dostarczono certyfikowany system wodowania i wybierania DDS (DriX Deployment System), będący jednocześnie łożem transportowym pojazdu. DSS to rodzaj klatki opartej na konstrukcji łodziowej z burtami elastycznymi, którą można zwodować ASV. Po osadzeniu na wodzie pojazd samodzielnie wypływa z urządzenia na biegu wstecznym, natomiast po zakończeniu misji wchodzi do niego i po zabezpieczeniu cały zespół jest podejmowany na ląd lub na pokład okrętu-matki. Polski DriX może działać w oparciu o Port Wojenny w Gdyni, a wkrótce jego nosicielem zostanie okręt hydrograficzny ORP Arctowski (266) projektu 874.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu