Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy pojazd USMC o nietypowym pochodzeniu

Jedno z niewielu zdjęć prawdopodobnie prototypowej jednostki ALPV w trakcie prób w porcie San Diego. Fot. @cjr1321/ platforma X (dawniej Twitter)

13 lutego, w trakcie konferencji Defence News Conference, gen. broni Karsten Selby Heckl, pełniący obowiązki zastępcy dowódcy amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej USMC (United States Marine Corps) ds. rozwoju i integracji bojowej, poinformował, że niedługo rozpoczną się testy bezzałogowego pojazdu nawodnego przeznaczonego do wsparcia logistycznego walczących oddziałów.

Sama koncepcja bezzałogowych pojazdów, zdolnych do transportu ładunków nie jest niczym nowym. Ciekawostką jest natomiast fakt, że projekt nowych jednostek tego typu bazować będzie na półzanurzalnych SSV (semi-submersible vessel), łodziach przeznaczonych do transportu narkotyków tzw. narco subs. W amerykańskiej nomenklaturze klasyfikowane będą jako ALPV (autonomous low-profile vessels). Amerykańskie okręty należące do US Navy oraz Straży Wybrzeża USCG (US Coast Guard) regularnie przechwytują tego typu jednostki, należące do karteli narkotykowych, usiłujące przebyć wody Zatoki Meksykańskiej z ładunkiem narkotyków lub innej kontrabandy. Mimo że zawsze są to łodzie zaprojektowane stricte do tego jednego zadania, niejednokrotnie zbudowane w kolumbijskich warsztatach to nie można im odmówić przemyślanego projektu i coraz ciekawszych rozwiązań mających na celu ominięcie amerykańskich okrętów i patroli. O ile sama prędkość przestała być wystarczająca, kolumbijscy „inżynierowie” podjęli próbę ograniczenia możliwości ich wykrycia z wykorzystaniem środków obserwacji technicznej, stąd też zdecydowano się zastosować koncepcję półzanurzalności. Dzięki temu narco-suby ich wysokość boczna wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów.

Heckl przekazał także, że po raz pierwszy ALPV wykorzystane zostaną w trakcie ćwiczenia Capstone 4 (realizowanego w ramach programu Convergence), które ma rozpocząć się 23 lutego i potrwać miesiąc, a realizowane ma być w oparciu m.in. o bazę korpusu w Camp Pendelton w stanie Kalifornia.

USMC prowadzą obecnie zakrojone na szeroką skalę próby z prototypową jednostką typu ALPV w trakcie których testowano możliwości jej wodowania i odzyskiwania z rufowego pokładu ekspedycyjnych, szybkich jednostek transportowych EPF (expeditionary fast transport) typu Spearhead (11 okrętów w służbie od 2014 roku). Oficjalnie nie podano jak dotąd nawet przybliżonych danych technicznych nowych jednostek opracowanych dla USMC, poza wskazaniem że mają być one zdolne do operowania na wodach o głębokości ok. 1,22 m. Wielkość powierzchni ładunkowej ALPV ma z kolei zostać tak dobrana by mogły one transportować dwa kontenery transportowo – startowe dla kierowanych pocisków przeciwokrętowych RGM-184A NSM wykorzystywanych w systemie NMESIS (Navy/Marine Expeditionary Ship Interdiction System). 24 stycznia bieżącego roku, w porcie San Diego zaobserwowano tajemniczą jednostkę typu SSV, która może być prototypem ALPV. Na jej pawęży widnieje numer pod którym została ona zarejestrowana (65LP2202), dodatkowo można ją śledzić poprzez strony typu Marinetraffic (https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:7867688/mmsi:338482087/imo:0/vessel:65LP2202) lub Vesselfinder (https://www.vesselfinder.com/pl/?mmsi=338482087) , gdzie zgłasza swoją pozycję pod numerem MMSI 338482087 (w systemie AIS sklasyfikowana jest jako pleasure craft). W chwili pisania tego tekstu zacumowana była w San Diego.

Dzięki informacjom z tego typu systemów wiadomo że legitymuje się ona wymiarami 21 x 2 m. Dzięki natomiast cyfrom naniesionym na kadłub można odczytać że zanurzenie wynosi ok. 1,5 m (5 stóp), podczas gdy wysokość wolnej burty to zaledwie 30 cm (1 stopa). Jednostka na zdjęciu napędzana jest najprawdopodobniej przez dwa silniki o czym świadczą dwa osobne czerpnie powietrza umieszczone za lekkim masztem, na topie którego zainstalowano antenę radaru nawigacyjnego pracującego w paśmie I (8-10 GHz). W centralnej części kadłuba wyraźnie widać materiał zakrywający najprawdopodobniej przestrzeń ładunkową. Na rufie zainstalowana została z kolei antena do łączności satelitarnej, która do złudzenia przypomina terminal systemu Starlink. Dzięki możliwości śledzenia jednostki z wykorzystaniem wspomnianych stron, wiadomo że w trakcie prób poruszała się ona z prędkością nieznacznie przekraczającą 11 węzłów.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc