Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe okręty Marynarki Wojennej Indii

Fot. Ministerstwo Obrony Republiki Indii

Marynarka Wojenna Republiki Indii - Bhāratīya Nau Senā - otrzymała piąty okręt podwodny typu Kalvari. Odbyło się też wodowanie prototypowej korwety ZOP.

20 grudnia w stoczni Mazagon Dock Shipbuilders Limited w Mumbaju odbyła się uroczystość przekazania Bhāratīya Nau Senā konwencjonalnego okrętu podwodnego INS Vagir (S 25). Jest to piąta jednostka typu Kalvari (projekt 75), będącego wersją licencyjną francuskiego, eksportowego typu Scorpène.

Do tej pory cztery okręty projektu 75 przekazano użytkownikowi, i są to: INS Kalvari (w grudniu 2017 roku), INS Khanderi (we wrześniu 2019 roku), INS Karanj (w marcu 2021 roku) i INS Vela (w listopadzie 2021 roku), co oznacza, że w ciągu ostatnich dwóch lat producent zdał trzy jednostki. Po początkowych problemach i opóźnieniach, program jest realizowany płynnie i daje nadzieje, że kolejny będzie również postępował bez przeszkód. Indie prowadzą już procedury związane z wyborem następcy jednostek typu Kalvari, jak też prace nad systemem napędowym AIP, działającym bez dostępu powietrza atmosferycznego, przeznaczonym do okrętów podwodnych.

Sześć jednostek typu Kalvari powstaje dla Bhāratīya Nau Senā na podstawie kontraktu zawartego 6 października 2005 roku pomiędzy MDL a spółką Armaris. Ponadto podpisano wtedy porozumienie z producentem systemów rakietowych MBDA na dostawę pocisków przeciwokrętowych SM39 Exocet, jak też rządem Francji na dostawy wyposażenia i wsparcie programu.

Fot. Ministerstwo Obrony Republiki Indii

Również 20 grudnia, lecz w stoczni Larsen & Toubro w Kattupalli koło Chennai, zwodowano prototypową korwetę zwalczania okrętów podwodnych INS Arnala (P 68). Jest to pierwsza z zaprojektowanych lokalnie jednostek typu ASWSWC (Anti-Submarine Warfare Shallow Water Craft), dosłownie przybrzeżnych okrętów zwalczania okrętów podwodnych. Kontrakt na budowę ośmiu ASWSWC został podpisany pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Indii a stocznią Garden Reach Shipbuilders and Engineers Limited w Kolkacie, 29 kwietnia 2019 roku. Larsen & Toubro jest podwykonawcą GRSE. Drugą ósemkę korwet zbuduje Cochin Shipyard Limited w Koczin.

Te nieduże okręty (77,6 m długości, 10,5 m szerokości, 2,7 m zanurzenia, wyporność 900 ton) będą przeznaczone do dozoru, przechwytywania i niszczenia celów podwodnych na akwenach płytkich, samodzielnie i we współpracy z morskim lotnictwem patrolowym. Zluzują w tej roli większe fregaty i zastąpią stare jednostki tej klasy typu Abhay (sowiecki projekt 1241PE Mołnija-2, ozn. NATO: Pauk). Ponadto będą wykorzystywane do misji patrolowych i poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w dzień i w nocy. Prędkość maksymalna wyniesie 25 węzłów, zasięg 1800 mil morskich, a uzbrojenie obejmie min.: armatę automatyczną, wyrzutnię RBU-6000 do lokalnie opracowanych rakietowych bomb głębinowych ER-ASR (Extended Range Anti-Submarine Rocket, czyli lokalnej wersji sowieckiRGB-60 o zasięgu zwiększonym z 5,3 km do > 8 km) i wyrzutnie torped przeciw okrętom podwodnym. Ponad 80% konstrukcji pochodzi od lokalnego przemysłu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc