Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowa chińska fregata wyszła po raz pierwszy w morze

Prototypowa fregata typu 054B sfotografowana na rzece Huangpu Jiang w Szanghaju, w trakcie wyjścia na pierwsze próby morskie. Warto zwrócić uwagę na „czysty” pokład dziobowy oraz zamykana kluzę. Na topie masztu głównego dominuje antena nowego systemu radiolokacyjnego, przypominająca nieco stację Thales Herakles. Fot. louischeung_hk/platforma X (dawniej Twitter) 

18 stycznia zbudowana w, należącej do chińskiej korporacji CSSC (China State Shipbuilding Corporation), stoczni Hudong–Zhonghua Shipbuilding w Szanghaju, prototypowa fregata typu 054B rozpoczęła pierwszy etap prób morskich.

Okręt ten, będący przedstawicielem najnowszej odmiany fregat z rodziny 054, zwodowany został 26 sierpnia ubiegłego roku. Nieco ponad dwa miesiące później, 4 listopada, w innej stoczni należącej do tej samej korporacji - Huangpu Wenchong Shipbuilding Co. Ltd. w Kantonie zwodowano drugą jednostkę tego typu. Na chwilę obecną nie ma potwierdzonych informacji o prowadzeniu prac nad kolejnymi jednostkami nowego typu.

Fregaty typu 054B, budowane dla Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, zbudowano w oparciu o mocno zmodyfikowany projekt jednostek typu 054A. Najważniejszą zmianą w porównaniu do wcześniejszych jest znacznie lepiej dopracowana architektura okrętu pod kątem dalszej redukcji skutecznego pola odbicia radiolokacyjnego (SPO). Stąd też po raz pierwszy w chińskim budownictwie okrętowym zdecydowano się na tak nietypowe rozwiązanie jak m.in. zamykana kluza kotwiczna (takiego rozwiązania nie ma nawet na najbardziej zaawansowanych chińskich niszczycielach typu 055) bądź też odpowiednio ukształtowane tzw. grzybki wentylacyne na pokładzie i zakrycie wszystkich czerpni powietrza (z wyjątkiem tych dla siłowni) panelami. Warto też zwrócić uwagę na pokład dziobowy pozbawiony urządzeń kotwicznych i cumowniczych co oznacza że elementy te umieszczone zostały poniżej, całkowicie zabudowane.

Pierwsze tak wyraźne i szczegółowe zdjęcie przedstawiające pokład dziobowy. Wyraźnie widać trzy zlokalizowane w tym miejscu systemy uzbrojenia tj. 100 mm armatę H/PJ-87, 32 prowadnice wyrzutni VLS typu H/AKJ-16 a także zainstalowany na spardeku system CIWS typu 1130 kal. 30 mm. Fot. louischeung_hk/platforma X (dawniej Twitter)

Inną dostrzegalną różnicą jest zastąpienie trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej typu H/LJQ-382 instalowaną na054A (chińskiej kopi rosyjskich radarów z rodziny Friegat) nową konstrukcją o charakterystycznym, składającym się z dwóch zblokowanych plecami do siebie anten ścianowych, zespole antenowym. Bliższa analiza dostępnych zdjęć pozwala zauważyć skrupulatność chińskich inżynierów w kwestii redukcji SPO, którzy zdecydowali się na odpowiednie ukształtowanie bocznych części wspomnianego zespołu antenowego, nadając im kształt diamentu. Radar ten pracuje najprawdopodobniej w paśmie E/F (2-4 GHz). Nie mniejszą ciekawostką jest rozwiązanie rufowego, zdecydowanie mniejszego masztu, otóż w jego górnej części znajduje się dodatkowa, pracująca w paśmie I (8-10 GHz), stacja radiolokacyjna, która nakryta jest wykonaną z materiału radioprzeźroczystego obudową o kształcie ściętego stożka (na zdjęciach jednostki budowanej w Kantonie obudowy jeszcze nie ma, a antena radaru zakryta jest pokrowcem). Na jej szczycie zainstalowany będzie docelowo maszt mieszczący anteny różnych systemów w tym m.in. wykorzystywanych do wykrywania i namierzania sygnałów radiowych (COMINT) jak i radiolokacyjnych (ELINT), a także radiolatarnię TACAN. Jego konstrukcja przypomina nieco oferowany przez niemiecki koncern Rohde & Schwarz system Kora.

Zbliżenie na rufowy maszt fregaty typu 054B. Pod osłona w kształcie ściętego stożka umieszczono dodatkową pracującą w paśmie I stację radiolokacyjną. Widać także pusty sponson, co oznacza że okręt nie otrzymał jeszcze całego wyposażenia elektronicznego. Po prawej stronie niecka w której zainstalowane zostaną kontenery transportowo – startowe z kpp. Fot. louischeung_hk/platforma X (dawniej Twitter)

Nowe jednostki ze swoimi poprzednikami dzielą głównie oznaczenie projektu, legitymując się bowiem wypornością pełną 6000 ton są większe od nich aż o 32,5% (wyporność pełna fregat typu 054A wynosi 4053 tony). Wymiary kadłuba wynoszą z kolei 147 x 18 m, co oznacza wzrost odpowiednio o 12,9 i 2 m w porównaniu do 054A (134,1 x 16 m). Biorąc pod uwagę wielkość oraz liczbę czerpni powietrza, które doskonale widać na udostępnionych zdjęciach, można z duża dozą prawdopodobieństwa założyć że Chińczycy nie zdecydowali się na rewolucję w układzie napędowym nowych jednostek, pozostawiając sprawdzony układ CODAD z czterema silnikami wysokoprężnymi. Są to najprawdopodobniej silniki typu CS16V27 o mocy po 7180 kW każdy, pracujące na dwa wały napędowe. Zakładana prędkość maksymalna ma być nie mniejsza niż 26 węzłów.

Podstawowym systemem artyleryjskim jest zainstalowana na pokładzie dziobowym 100 mm armata H/PJ-87. Zwalczania środków napadu powietrznego w bezpośredniej bliskości okrętu realizowane może być z wykorzystaniem m.in. artyleryjskiego, 11-lufowego, systemu obrony bezpośredniej H/PJ-11 (Type 1130) kal. 30 mm oraz rakietowego systemu HQ-10 (którego pojemnikowa, 24-prowadnicowa, wyrzutnia zainstalowana została na dachu hangaru). Dodatkowo przed nadbudówką zainstalowana została bateria 32 wyrzutni pionowych typu H/AKJ-16 (8x4) dla pocisków przeciwlotniczych systemu HQ-16 oraz rakietotorped YU-8. W przypadku konieczności zwalczania okrętów podwodnych w bezpośredniej bliskości platformy wykorzystane mogą być wyrzutnie torped lekkich najprawdopodobniej Typu 7424 kal. 324 mm dla torped YU-7 (ukryte za pokrywami o charakterystycznym kształcie w bryle hangaru). Sporo wolnego miejsca pomiędzy masztem głównym a rufowym sugeruje że zainstalowane tam zostaną kontenery transportowo – startowe dla najprawdopodobniej supersonicznych, kierowanych pocisków przeciwokrętowych YJ-12A. Śmigłowcem pokładowym będzie z kolei jeden z najnowszych chińskich wiropłatów należących do typu Z-20F.

Okręty otrzymały (lub otrzymają w najbliższym czasie) system hydrolokacyjny składający się z sonaru kadłubowego oraz holowanego. W tym ostatnim przypadku, biorąc pod uwagę wielkość „okna” w pawęży rufowej, będzie to system tożsamy z tym instalowanym na poprzednikach (trzeciej i czwartej transzy) tj. H/SJG-311. Poza wielkością nowe okręty charakteryzują się także zmieniona konfiguracją rozmieszczenia uzbrojenia obronnego, zdecydowano się m.in.: przenieść artyleryjski system CIWS na spardek dziobowy (wcześniej dwa systemy typu H/PJ-12 instalowane były na burtach).

Na chwilę obecną ujawniono informację o czterech zamówionych okrętach, które należą do pierwszej transzy produkcyjnej. Podczas gdy zakładana jest budowa co najmniej 18 kolejnych. W proces ich budowy zaangażowane mają być oba wspomniane wcześniej zakłady wchodzące w skład CSSC.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc