7 października nad Niderlandami odbył się pożegnalny lot wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego KDC-10 należącego do Sił Powietrznych tego kraju. Maszyna o rejestracji T-235 kończy swoją służbę, która trwała od 1995 roku.
W ramach symbolicznego pożegnania samolot wykonał lot na obszarze kraju, w czasie którego załoga zrealizowała liczne niskie przeloty nad bazami lotniczymi oraz lotniskami cywilnymi, które były częstym miejscem początków bądź końców lotów operacyjnych. T-235 był jednym z dwóch KDC-10 eksploatowanych przez Siły Powietrzne Niderlandów - oba zostały odkupione na cywilnym rynku wtórnym w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, a po przebudowie wdrożone do eksploatacji w latach 1994-95. W ciągu lat były intensywnie eksploatowane w ramach zadań narodowych (m.in. wsparcia niderlandzkich kontyngentów wojskowych, utrzymywania mostów powietrznych pomiędzy krajem oraz bazami na świecie czy udziałem w operacjach o charakterze humanitarnym), a także sojuszniczych. Ostatecznie rosnące koszty eksploatacji spowodowały, że rząd Niderlandów zdecydował się na wycofanie maszyn i zakup fabrycznie nowych samolotów tej klasy.
Co ciekawe wycofanie nie kończy historii KDC-10. Oba zostały zakupione przez amerykańską firmę Omega Air Services. Pierwszy samolot trafił do nowego właściciela w listopadzie 2019 roku, a T-235 zostanie przebazowany 25 października bieżącego roku.
Następcami dla pary KDC-10 będą fabrycznie nowe Airbus A330MRTT, które Niderlandy kupują w ramach europejskiej inicjatywy MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet). Dotychczas państwa członkowskie zamówiły dziewięć maszyn tego typu, spośród których producent dostarczył już pięć. Co należy podkreślić, jednym z początkowych partnerów niderlandzkiej inicjatywy MMF była Polska, która ostatecznie zrezygnowała z udziału w projekcie i finansowaniu zakupów samolotów tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu