Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama PIT-Radwar
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Myśliwiec pokładowy KAI KF-21N na wystawie DX KOREA 2022

Model w skali wielozadaniowego myśliwca pokładowego KAI KF-21N premierowo pokazany na wystawie DX KOREA 2022. Fot. KAI

Drugą premierową niespodzianką, obok modelu samolotu transportowego MC-X, pokazaną przez firmę Korea Aerospace Industries na wystawie uzbrojenia DX KOREA 2022, odbywającej się między 21 a 25 września w Ilsan, dzielnicy Goyang, w Republice Korei, był model KF-21N, czyli pokładowej wersji wielozadaniowego myśliwca nowej generacji KF-21 Boramae. KF-21N nie tylko pokazuje założony kierunek ewolucji KF-21, ale przede wszystkim dowodzi skali ambicji morskich Seulu.

A te jak widać są bardzo duże, gdyż KF-21N to samolot tzw. konwencjonalnego startu i lądowania, wymagający pełnowymiarowego lotniskowca z długim pokładem lotniczym, którego konstrukcja oczywiście wspomaga start samolotów poprzez zastosowanie rampy startowej lub katapulty. Republika Korei anonsuje program budowy tak dużego okrętu lotniczego, na tym etapie pod umowną nazwą CVX, niezależnie od programu mniejszego okrętu lotniczego, tzw. LPX-II. Dotąd prezentowane modele i wizualizacje CVX sugerowały okręt o wyporności rzędu 30 000–40 000 t, co najwyżej zabierający większą liczbę samolotów skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B. Jednak program KF-21N to dowód, że CVX będzie jeszcze większym okrętem. Południowokoreańskie media milczą odnośnie założonego terminarzu rozwoju KF-21N, wliczając w to oblot itd.

Na tym etapie trudno napisać coś konkretnego o KF-21N, tym bardziej, że bazowy KF-21 Boramae dopiero rozpoczął badania w locie po stosunkowo niedawnym oblocie. Pokazany model KF-21N powiela rozwiązania KF-21, także pod względem sygnalizowanej awioniki. Widoczne zmiany dotyczą składanych końcówek skrzydeł i haku do lądowania. Skrzydła KF-21N mają mieć większą powierzchnię niż te KF-21. Według komunikatu Korea Aerospace Industries (KAI), płatowiec KF-21N ma mieć powierzchnię większą o 30% w porównaniu z płatowcem KF-21. Płatowiec KF-21N ma mierzyć 17,1 m długości, 12,3 m rozpiętości i 5,2 m wysokości. Prędkość maksymalna KF-21N ma wynosić Ma=1,6. Konstruktorzy zakładają, że maksymalna masa startowa wyniesie 25 600, a udźwig 7620 kg. Napęd KF-21N pozostaje bez zmian w porównaniu z KF-21, mają to być dwa silniki General Electric F414-GE-400K. KF-21N ma mieć także wzmocnione podwozie. W kategorii konstrukcyjnej ciekawostki można traktować identyczny odbiornik paliwa w locie – kompatybilny ze sztywnym podajnikiem paliwa, czyli rozwiązaniem niestosowanym nawet w lotnictwie pokładowym US Navy. Ale zapewne bardziej wynika to z dostępności akurat takiego modelu wystawowego KF-21, a nie planowanej konstrukcji KF-21N.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc