Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kamień węgielny pod halę do produkcji Mieczników

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

17 czerwca na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję związane z Programem Miecznik – budowy trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wśród licznych gości uroczystości był Wicepremier Jacek Sasin, który podkreślił rolę Marynarki Wojennej RP w obronności Polski.

Budowa najwyższej w polskiej branży stoczniowej hali kadłubowej oraz nowoczesnej hali produkcyjnej rozpoczęły się w marcu 2023 r. Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zostanie wykonana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Inwestycja znacznie zwiększy zdolności produkcyjne Stoczni.

- Kiedy w 2017 roku majątek Stoczni przejmowany był od Syndyka, mało kto wierzył, że na tym terenie będą znów budowane okręty dla naszej Marynarki – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. - Od tego czasu przeszliśmy długą i trudną drogę. Sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale wiele wskazuje na to, że idziemy we właściwym kierunku. Dzięki zmianom, jakie zostały w Stoczni wprowadzone udało nam się w dużej mierze odbudować zaufanie Marynarki Wojennej, partnerów biznesowych i pracowników.

Na obecnym etapie realizacji inwestycji zakończono prace rozbiórkowe, wykonano też roboty palowe pod budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem biurowym. Aktualnie budowane są sieci sanitarne i elektryczne. Na hali kadłubowej kontynuowane są roboty rozbiórkowe, rozpoczęło się palowanie pod fundamenty hali kadłubowej. Usunięte są kolizje energetyczne. Na budowie pracuje obecnie 25 jednostek sprzętowych i około 60 pracowników.

- Zakończyliśmy roboty żelbetowe w zakresie fundamentów budynku biurowego, rozpoczęliśmy zaś montaż konstrukcji prefabrykowanej budynku biurowego i hali produkcyjnej, a także roboty hydrotechniczne związane ze wzmocnieniem nabrzeża – mówi Sylwia Rogall dyrektor projektu z Grupy NDI. – Start montażu konstrukcji stalowej hali kadłubowej planujemy pod koniec lipca.

Wydarzenie to wzmocniło znaczenie polsko-brytyjskiej współpracy obronnej oraz podkreśliło znaczącą rolę firmy Babcock International w jej rozwoju. Przypomnijmy, że platformą, która została wybrana do realizacji projektu Miecznik jest Arrowhead 140 od Babcock International. Sean Donaldson, dyrektor zarządzający w Babcock, Marine Engineering and Systems, podpisał list upamiętniający rozpoczęcie budowy. List ten, wraz z innymi symbolicznymi przedmiotami, został umieszczony w kapsule czasu i wmurowany w fundamenty jednego z nowych budynków.

Zakończenie inwestycji budowlanych planowane jest na sierpień 2024 roku. Wcześniej, bo już w sierpniu 2023 roku na terenie PGZ Stoczni Wojennej planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszej z trzech fregat typu Miecznik.

Źródło: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o., Babcock International

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc