Zaloguj
reklama PIT-Radwar
reklama Świdnik
reklama Świdnik

HX3 ‒ nowa ciężarówka RMMV

Rheinmetall AG zaprezentował nową rodzinę ciężarówek wysokiej mobilności i ładowności HX3 ‒ pierwsze zaprezentowane warianty to nośnik 155 mm armatohaubicy samobieżnej oraz pojazd dowodzenia baterii armatohaubic. Fot. Rheinmetall

6 maja koncern Rheinmetall AG wirtualnie zaprezentował nowy samochód ciężarowy wysokiej ładowności i mobilności taktycznej RMMV HX3 w układzie 10×10. To pierwszy pojazd rodziny pojazdów, która ma objąć także warianty: 4×4, 6×6 i 8×8. Ciężarówki te z czasem miałaby wyprzeć z oferty niemieckiego giganta starsze auta rodziny HX2.

Pojazd zaprezentowano na razie w dwóch wariantach ‒ nośnika 155 mm armatohaubicy samobieżnej z modułem artyleryjskim AGM (Artillerie-Geschütz-Modul, autonomiczny moduł artyleryjski z 155 mm działem L/52, prezentowany od 2008 r. m.in. na zmodyfikowanym podwoziu gąsienicowym wyrzutni rakietowej M270 i kołowego transportera opancerzonego Boxer, wieża ma masę 12,5 tony wraz z 30 nabojami w zmechanizowanym magazynie) i pojazdu dowodzenia baterii artylerii. Sama ciężarówka została opracowana z wykorzystaniem zupełnie nowych rozwiązań, co ma pozwolić na zwiększenie mobilności i dzielności terenowej (istnieje np. opcja zastosowania aktywnego zawieszenia tylnych osi czy możliwość wyboru jednego z czterech proponowanych układów napędowych), nie tracąc żadnej z zalet starszych modeli rodziny HX. W przyszłości przewidywana jest budowa i włączenie do oferty pojazdów taktycznych i logistycznych ze zautomatyzowanym systemem załadunkowym ALHS (Automated Load Handling System). Przewidywane są też warianty specjalistyczne. Poza dwoma wspomnianymi wyżej, planowana jest budowa nośników systemów radarowych, a duże rozmiary (a zapewne także nośność) powodują, że HX3 można by z powodzeniem wykorzystać jako bazę do zbudowania polowego wieloprowadnicowego systemu rakietowego, wyrzutni pocisków balistycznych czy hipersonicznych manewrujących itd. Mimo zaawansowanej konstrukcji, HX3 ma być prosty w obsłudze dzięki zupełnie nowej architekturze kabiny (która, wzorem starszych pojazdów, może być opcjonalnie opancerzona) i nowemu wyposażeniu. Ma być też bezpieczniejszy w codziennej eksploatacji, m.in. za sprawą asystenta hamowania awaryjnego, tempomatu i systemu ostrzegającego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Architekturę elektroniczną i elektryczną zaprojektowano z myślą o przyszłych modernizacjach. Na przykład przewidziano możliwość przekształcenia HX3 w pojazd opcjonalnie załogowy bądź bezzałogowy. Ciężarówka może być wyposażona w uzbrojenie do samoobrony (zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie) i aktywne systemy ochrony pojazdu klasy hard-kill oraz soft-kill.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc