20 grudnia koncern Airbus poinformował o podpisaniu, oczekiwanego, kontraktu z Ministerstwem Obrony Hiszpanii w sprawie produkcji i dostawy szesnastu samolotów patrolowych C-295MSA/MPA.
Ogółem kontrakt ma wartość 1,7 mld EUR. Poza maszynami obejmuje także pakiet symulatorów oraz wsparcie logistyczne w początkowym okresie służby. Sześć z nich ma zostać dostarczonych w wersji C-295MPA, która pozwoli na odbudowę potencjału po wycofanych (w 2022 roku) samolotach Lockheed Martin P-3C Orion. Pozostała dziesiątka, w konfiguracji C-295MSA, zastąpi obecnie eksploatowane CN-235 VIGMA, które są wykorzystywane do takich operacji jak zwalczanie przemytu i zabezpieczenia morskiej strefy wyłączności gospodarczej, a także poszukiwawczo-ratunkowych SAR.
Jednym z powodów wyboru oferty koncernu Airbus jest chęć maksymalnej unifikacji floty samolotów w strukturach sił zbrojnych. Obecnie w linii znajduje się dwanaście (z trzynastu dostarczonych) egzemplarzy w wersji transportowej (C-295M), a jeden trafił także do hiszpańskiego Narodowego Instytutu Technologii Lotniczych.
Łącznie program C-295 zebrał już 299 zamówień (dostarczono ponad 210 sztuk), a dostarczone maszyny wylatały ponad 600 tys. godzin. Biorąc pod uwagę deklaracje oraz działania marketingowe, przekroczenie granicy 300 sprzedanych C-295 to tylko kwestia czasu.
Program C-295 to jeden z największych sukcesów koncernu Airbus w segmencie lotnictwa wojskowego. Ważnym punktem przemysłowym projektu są zakłady Airbus Poland S.A. w Warszawie, gdzie powstaje ponad 40% płatowca każdego egzemplarza. Dodatkowo utworzono tam centrum serwisowe, z którego korzysta Polska oraz inni użytkownicy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jaki związek z artykułem mają hale namiotowe Rekord?