8 czerwca firma Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) przekazała Federalnemu Biuru ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych (BAAINBW, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) demonstrator wszędołaza przegubowego HiMoLaP.
HiMoLaP (High Mobile Land-Platform, pol. platforma lądowa wysokiej mobilności) został przekazany do testów nie tyle całego pojazdu, lecz przede wszystkim rozwiązań specyficznych dla układu przegubowego: układu przeniesienia napędu, układu kierowania itd. Prace nad tymi systemami zostały zlecone firmie przez BAAINBw. Rozwiązania opracowane przez FFG oferują m.in. tłumienie przechyłów, co zmniejsza ryzyko nadmiernego kołysania poszczególnych członów pojazdu (zwłaszcza tylnego) i umożliwia bardziej dynamiczną jazdę na zakrętach. System ów delikatnie przyciąga do siebie obydwa człony podczas pokonywania zakrętów. Sumarycznie umożliwia to bardziej precyzyjne sterowanie dwuczłonowym pojazdem, a przy okazji redukuje zużycie połączenia między członami.
Sam napęd pojazdu również jest ciekawy. Jest to specyficznie skonfigurowany układ hybrydowy, z silnikiem wysokoprężnym wraz ze skrzynią biegów umieszczonymi w przednim członie pojazdu, i z napędem elektrycznym umieszczonym w tylnym członie. Ten drugi używany jest jednak przede wszystkim jako napęd pomocniczy w trudnym terenie, choć wg producenta umożliwia również samodzielną jazdę w tzw. trybie cichym.
Pojazd ma 7,9 m długości, 2,5 m szerokości i tyleż wysokości (bez ewentualnego uzbrojenia). Objętość przedniego modułu wynosi 8 m3, tylnego 10 m3. Masa pustego HiMoLaPa wynosi 10,4 tony, a może on przewieźć do 3,6 t ładunku. Gąsienicowy pojazd może wspinać się na wzniesienia o nachyleniu do 100% lub trawersować po wzniesieniach o nachyleniu do 80%. Wóz może pokonywać rowy o szerokości do 2,4 m i pionowe ściany o wysokości do 1,3 m. Zasięg wynosi 550 km.
Pojazd będzie w najbliższym czasie testowany przez WTD41 (Wehrtechnische Dienststelle für landgebundene Fahrzeugsysteme, Pionier- und Truppentechnik, pol. Ośrodek Badawczy Technologii Obronnych Systemów Pojazdów Lądowych, Techniki Inżynieryjnej i Polowej) w Trewirze w celu zbadania przydatności do służby oraz sprawdzenia, czy konstruktorom FFG udało się spełnić założenia przyjęte podczas zamawiania poszczególnych systemów. Podczas testów pojazd przejedzie przynajmniej kilka tysięcy kilometrów w różnych warunkach terenowych i pogodowych.
HiMoLaP jest oferowany Bundeswehrze jako następca BAE Systems Bv206, który ma zostać wycofany ze służby do 2027 r. Nowe pojazdy powinny trafić do niemieckich wojsk lądowych w 2024 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu