17 września koncern Embraer poinformował, że zakończono fazę lotów próbnych pozwalających na certyfikację średnich samolotów transportowych C-390 Millennium do wykorzystania modułów MAFFS II (Modular Airborne Fire Fighting System). Dzięki nim maszyny będą mogły być wykorzystywane do zadań przeciwpożarowych.
Loty certyfikujące wykonywano w oparciu o lotnisko w Gavião Peixoto, gdzie mieści się centrum montażu ostatecznego C-390 Millennium. Modułowy system MAFFS II pozwala na zrzut około 11000 litrów wody lub środków gaśniczych – elementy zestawu montowane są w kabinie ładunkowej, a zrzut odbywa się poprzez specjalne dysze montowane w miejscu drzwi desantowych. W trakcie lotów zrealizowano kilka zrzutów wody w różnych konfiguracjach prędkości. Organem certyfikującym jest brazylijski urząd lotnictwa wojskowego IFI. Obecnie system MAFFS jest wykorzystywany przez amerykańskie lotnictwo transportowe, które w przypadku wystąpienia potrzeby montuje je na wybranych średnich samolotach transportowych Lockheed Martin C-130 Hercules. Dodatkowo moduły zostały zakupione przez Brazylię, Kolumbię, Maroko oraz Tajlandię.
Dotychczas Embraer może pochwalić się sprzedażą samolotów rodziny C-390 Millennium lotnictwu wojskowemu Brazylii, a także do dwóch klientów eksportowych – Węgier oraz Portugalii. Dodatkowo Niderlandy planują zamówienie pięciu egzemplarzy. W ramach kampanii marketingowej, samoloty są prezentowane w różnych częściach świata, m.in. w Republice Czeskiej, które władze w przeszłości deklarowały chęć zakupu dwóch sztuk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Szkoda, że nie mamy MAFFS do naszych C-130. Można by było zrobić duzo dobrego przy jego pomocy. Nie tylko w sferze wymiernej jak ugaszenie pożaru, ale zmienić wizerunek Polski na świecie. Tak jak to robią strażacy z GFFFV Poland, i ostatnio piloci i śmigłowce Policji