12 marca na stronach Kancelarii Sejmu RP upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na interpelację poselską Roberta Kwiatkowskiego (Lewica) w sprawie planów modernizacji i doposażenia wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb.
Odpowiedzi, datowanej na 10 marca, udzielił wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz. Jest ona wyjątkowo enigmatyczna i obejmuje jedynie następujące stwierdzenie: w celu zachowania i rozszerzenia zdolności operacyjnych - samoloty F-16 C/D Block 52+ podlegają modyfikacji i modernizacji w procesie ciągłym. Kompleksowy program modernizacji samolotów F-16 jest przedmiotem bieżących analiz pod kątem zdolności operacyjnych, ale również zasady koszt-efekt. Potrzeby lotnictwa Sił Zbrojnych RP w zakresie asortymentu oraz liczby pozyskiwanych środków bojowych wynikają m.in. ze zidentyfikowanych wymagań operacyjnych i stanowią informacje niejawne.
Niestety, nie jest to jedyny przypadek dotyczący ograniczenia przepływu informacji dotyczących kwestii wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb eksploatowanych w Polsce. Od 12 lutego redakcja Zespołu Badań i Analiz Militarnych czeka na odpowiedź Wydziału Prasowego Centrum Operacyjnego MON w sprawie przyczyn przebazowania do Fort Worth w Stanach Zjednoczonych samolotu F-16C o numerze 4040, co zostało wykonane pod koniec stycznia przez personel amerykański.
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami pochodzącymi z Ministerstwa Obrony Narodowej, w ciągu ostatnich lat zapadły już decyzje o zwiększeniu potencjału bojowego samolotów F-16C/D Jastrząb. Planowane są zakupy m.in. pocisków do przełamania obrony przeciwlotniczej AGM-88E AARGM oraz lekkich bomb kierowanych rodziny Small Diameter Bomb. Z całą pewnością modernizacja do standardu F-16V (realizowana połączonymi siłami korporacji Lockheed Martin oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy) umożliwiłaby dalsze rozszerzenie możliwości operacyjnych i integrację z już zamówionymi 32 samolotami Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tak tylko F-16V tylko ta modernizacja jest do przyjęcia.
Modernizacja do standardu F-16V wraz z pozyskaniem nowych kompetencji obsługi byłaby najbardziej racjonalną decyzją wraz z podniesieniem gotowości operacyjnej naszych maszyn. Do tego obowiązkowo należy pozyskać nowoczesne systemy OPL dla wzmocnienia osłony naszych baz lotniczych gdyż na razie z tym marnie.
Podobno taki jest plan modernizacji Jastrzebi plus zakup dwóch eskadr fabrycznie nowych F17 V
Vesper mam nadzieję że masz rację już tylko jedna eskadra nowych F-16V to była by super sprawa.