Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Co dalej z programami zakupów śmigłowców w Polsce

Ostatecznie do dialogu technicznego w programie Kondor zakwalifikowano ośmiu chętnych. Dane uzyskanie od nich mają pozwolić na realizację projektu zastąpienia czterech Kaman SH-2G Super Seasprite. Fot. Łukasz Pacholski

20 stycznia rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek odpowiedział na pytania redakcji dotyczące postępów w realizacji dwóch programów śmigłowcowych znajdujących się na etapie dialogów technicznych. Mowa tu o wielozadaniowych wiropłatach Perkoz oraz pokładowych Kondor.


W przypadku programu Kondor, Inspektorat Uzbrojenia zakwalifikował do dialogu technicznego osiem podmiotów. Oznacza to, że odrzucono tylko jednego chętnego - kanadyjską firmę General Dynamics Mission Systems – Canada Inc., która oferowała propozycję głębokiej modernizacji eksploatowanych w Polsce wielozadaniowych śmigłowców Kaman SH-2G Super Seasprite. W grupie podmiotów-uczestników są więc producenci wiropłatów (Kaman Aerospace Co., Bell Textron Inc., WSK PZL-Świdnik S.A., Airbus Helicopters SAS, PZL Sp. z o.o.), a także potencjalni dostawcy wyposażenia pokładowego (PGZ S.A., Enamor Sp. z o.o. oraz Elbit Systems Ltd.). Sam dialog, który zaplanowano na okres maj-lipiec 2020 roku nie został przeprowadzony zgodnie z planem – pandemia Covid-19 spowodowała, że podjęto decyzję o zastosowaniu formuły korespondencyjnej. Na co wskazuje Inspektorat Uzbrojenia, prowadzona analiza rynku nie została jeszcze zakończona.

Przypomnijmy, zgodnie z deklaracjami program Kondor ma na celu zakup do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych nowego pokolenia, które zastąpią w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej cztery obecnie eksploatowane śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite. W upublicznionej części założeń Inspektorat Uzbrojenia określił, że konstrukcja ma charakteryzować się maksymalną masą startową dochodzącą do 6500 kg. Ten zapis skutecznie eliminuje z rywalizacji m.in. oferowany przez korporację Lockheed Martin śmigłowiec MH-60R Seahawk.

Także w przypadku programu Perkoz nastąpiło opóźnienie co do zakładanego harmonogramu. Ostatecznie nie zakończyła się weryfikacja podmiotów, które zgłosiły się do dialogu technicznego – przypomnijmy, do zakładanego terminu zgłosiło się dwunastu chętnych. Co więcej, Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że do powyższego dialogu zgłosił się trzynasty podmiot – Saab Technologies Poland Sp. z o.o.. Według planu dialog techniczny miał zostać zakończony do końca grudnia 2020 roku, jednak ten termin nie został dotrzymany. Zgodnie z odpowiedzią na poselską interpelację dotyczącą programów śmigłowcowych z 15 stycznia bieżącego roku wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz wskazał, że zakończenie fazy analityczno-koncepcyjnej w programie Perkoz zaplanowano na 31 marca bieżącego roku. Przypomnijmy, w ramach programu Perkoz Inspektorat Uzbrojenia planuje zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych przeznaczonych do wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Z tego też względu wydaje się, że program Perkoz nie obejmuje zastąpienia wysłużonych Mi-2, a przede wszystkim najstarsze z W-3 Sokół.


reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

7 comments on “Co dalej z programami zakupów śmigłowców w Polsce”

  1. Tak się buduje bogactwo i potęgę państw Zachodniej Europy i USA. Tu parę smigieł tam kilkanście, i to wszystko bez żadnych offsetów itp. Zamiast dogadać się z jednym producentem na dostawę partii śmigłowców o różnej masie i przeznaczeniu. Dla różnych użytkowników, od Policji SG po wojsko. W zamian za praktycznie pełną obsługę i możliwość modernizacji w kraju, w podmiocie uzależnionym od państwa. A tak to mamy kwiatki, typu technologie szycia tapicerki w zamian za zakup AW101. I to kontrakt na Caracale był zły.

  2. Dudley no teraz mnie zszkowałeś 25 gotowych, 25 w cześciach do.poskręcania w Łodzi sponsorowania za grube mld Euro miejsc pracy we Francji, to na prawdę ciekawe poglądy.

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc