Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

„BUMAR-ŁABĘDY” i Ukrobronprom utworzyły centrum napraw czołgów T-64

Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. wspólnie z Ukroboronpromem utworzą centrum technologiczne mające specjalizować się w naprawach czołgów T-64. Na zdjęciu czołgi T-64 wyremontowane przed wybuchem wojny w Lwowskich Zakładach Remontu Sprzętu Pancernego. Fot. Ukroboronprom

W Zakładach Mechanicznych „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. rozpoczęły się prace związane z realizacją umowy na prowadzenie remontów czołgów T-64 Sił Zbrojnych Ukrainy. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane pomiędzy, wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółką z Gliwic a ukraińskim Koncernem Państwowym Ukrobronprom.

Na mocy umowy „BUMAR-ŁABĘDY” i Ukrobronprom utworzyły na terenie polskiej firmy wspólne centrum technologiczne mające się specjalizować w naprawach czołgów T-64. Nowe zdolności będą tworzone na bazie infrastruktury i wyposażenia gliwickiej spółki.  Strona ukraińska zapewni niezbędną dokumentację, część oprzyrządowania, a także specjalistów mających doświadczenie w obsługach czołgów tego typu. Porozumienie przewiduje, że ukraińskie czołgi T-64 będą serwisowane, obsługiwane i przywracane do pełnej sprawności. Wybór „BUMARU-ŁABĘDY” na partnera tej umowy wynika z faktu, że ma ona kilkudziesięcioletnie doświadczenie w zakresie produkcji, obsługi i modernizacji czołgów rodziny T-72, konstrukcyjnie wywodzących się z T-64.

Gliwickie zakłady gotowe są utworzyć hub do remontów sprzętu pancernego wykorzystywanego przez armię ukraińską. Ponad 70-letnie doświadczenie firmy w zakresie zarówno produkcji, jak i prowadzenia przeglądów, remontów, doposażenia oraz modernizacji sprzętu pancernego będzie stanowiło kluczową pomoc w utrzymaniu zdolności obronnych Sił Zbrojnych Ukrainy. Dzięki regularnym działaniom remontowo-serwisowym użytkowane wozy będą odzyskiwały pełną gotowość bojową – powiedziała Edyta Szymańska, prezes zarządu ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A.

Umowa przewiduje współpracę w zakresie: napraw, remontów, montażu, produkcji i rozwoju łańcucha dostaw wozów T-64 wraz z innymi elementami procesu technologicznego. W dalszej perspektywie planowana jest także kooperacja przy serwisowaniu czołgów T-72 i PT-91, przekazanych przez Polskę stronie ukraińskiej.

Spółka „BUMAR-ŁABĘDY” jest brana pod uwagę także jako hub serwisowy czołgów rodziny Leopard 2 sukcesywnie przekazywanych Ukrainie przez międzynarodową koalicję pancerną. Odpowiednie kompetencje gliwickie zakłady uzyskały za sprawą realizowanego od kilku lat programu modernizacji czołgów Leopard 2A4 Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych Sił Zbrojnych RP do standardu 2PL/PLM1.

Jesteśmy wdzięczni naszym polskim partnerom za pomoc w zwiększeniu liczby sprzętu pancernego dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Każda taka umowa międzynarodowa integruje nas w ramach łańcuchów produkcyjnych krajów członkowskich NATO — powiedział dyrektor heneralny Ukroboronpromu Jurij Husjew.

Porozumienie w zakresie współpracy przy serwisie czołgów T-64 jest kolejnym z szeroko pojętego obszaru pancernego, jakie zawarły między sobą strona polska i ukraińska. W czasie wizyty prezydenta Wołodymyra Zełeńskiego w Polsce podpisane zostały m.in. porozumienie o współpracy przy produkcji amunicji czołgowej 125 mm oraz list intencyjny w sprawie sprzedaży stronie ukraińskiej kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.

Wcześniej, jeszcze wiosną ubiegłego roku, decyzję o wsparciu strony ukraińskiej w remontach czołgów, w tym także T-64, podjęła Republika Czeska, a prace realizowane są w spółkach prywatnego holdingu zbrojeniowego Czechoslovak Group (m.in. Excalibur Army w Šternberku), a także państwowej spółce VOP CZ w Nowym Jiczynie. Excalibur Army wykonuje także remonty czołgów T-72 kupionych z myślą o przekazaniu Siłom Zbrojnym Ukrainy ze środków władz Stanów Zjednoczonych i Królestwa Niderlandów.

Opracowany przez Biuro Konstrukcyjne Fabryki Maszyn Transportowych im. W Małyszewa w Charkowie pod kierunkiem Aleksandra Morozowa na przełomie lat 50. i 60. T-64, produkowany w charkowskich zakładach w latach 1964-1987, był przed wybuchem obecnej fazy wojny rosyjsko-ukraińskiej zasadniczym typem czołgu Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy. W linii było ok. 700 wozów wersji BW, BWK, B1M, BM1 Bułat i BM2 Bułat, zaś 578, głównie wersji A i B, było składowanych. Wsparciem ich eksploatacji zajmowały się przede wszystkim zakłady w Charkowie i we Lwowie.

Andrzej Kiński na podstawie komunikatu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “„BUMAR-ŁABĘDY” i Ukrobronprom utworzyły centrum napraw czołgów T-64”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc