Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Brazylijczycy stawiają (jednak) na Airbus A330?

Wygląda na to, że Brazylia dołączy do rosnącej liczby wojskowych użytkowników samolotów rodziny Airbus A330. O potrzebie transportu strategicznego niech świadczą przykłady walki z pandemią Covid-19, gdzie RAF transportuje szczepionki na Falklandy z wykorzystaniem maszyn tego typu. Fot. RAF

28 stycznia prezydent Brazylii poinformował, że na potrzeby lotnictwa wojskowego tego kraju zostaną zakupione dwa samoloty Airbus A330. Powyższa informacja jest zaskakująca, gdyż od wielu lat wskazywano, że dostawcą maszyn transportu strategicznego będzie izraelski koncern Israel Aerospace Industries.



W 2014 roku rząd Brazylii ogłosił, że w postępowaniu KC-X2 zakładającym zakup dwóch wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących, zdecydował się na ofertę koncern IAI obejmującą przebudowę do określonego standardu dwóch szerokokadłubowych samolotów pasażerskich Boeing 767-300ER. W kolejnych miesiącach rząd brazylijski podjął decyzję o rozszerzeniu programu o trzeci egzemplarz – dla IAI miał to być drugi sukces eksportowy po Kolumbii, która eksploatuje pojedynczy samolot KC-767MMTT. Ostatecznie program został wstrzymany ze względu na zarzuty korupcyjne wśród przedstawicieli komisji przetargowej.

Aby utrzymać potencjał transportu strategicznego, rząd Brazylii podjął decyzję o leasingu pojedynczego samolotu Boeing 767-300ER od amerykańskiej firmy leasingowej Residco – maszyna (pod wojskowym oznaczeniem C-767) była eksploatowana przez okres 36 miesięcy (od lipca 2016 do lipca 2019 roku). Po wycofaniu rolę przejęły pierwsze średnie samoloty transportowe Embraer KC-390 Millenium, jednak ich potencjał jest zbyt mały do zapewnienia wszystkich zadań.

Z tego też powodu, w 2020 roku, podjęto decyzję o poszukiwaniu nowych maszyn tej klasy. Jak się okazuje, wybór tym razem padł na Airbus A330. Obecnie brak informacji o szczegółach projektu. Nie wiadomo, czy będą to zwykłe samoloty pasażerskie leasingowane z rynku cywilnego bądź też zakupione bezpośrednio od producenta. Istnieje szansa, że Airbus zaoferuje Brazylii możliwość ich przebudowy do roli wielozadaniowych maszyn transportowo-tankujących MRTT.



W dobie globalnej pandermii Covid-19 potencjał wojskowych maszyn transportu strategicznego jest nieoceniony. Jak pokazują przykłady innych państw (choćby Wielkiej Brytanii) pozwalają na zapewnienie łańcucha dostaw szczepionek i innej pomocy humanitarnej. 2 lutego Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że A330 Voyager dostarczył na Falklandy pierwszą partię 3000 dawek szczepionki. RAF utrzymuje także most powietrzny z innymi obszarami poza Wielką Brytanią, w tym Gibraltarem, gdzie także wojsko dostarcza niezbędną pomoc humanitarną oraz szczepionki.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Brazylijczycy stawiają (jednak) na Airbus A330?”

  1. Szkoda że nasze władze nie skorzystają z okazji zakupu używanych Airbusów i przebudowy ich na MRTT. Jak rynek lotniczy się odbije, pozyskanie niewylatanych płatowców będzie znacznie droższe.

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc