Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bezzałogowce odpowiedzią na problem z rekrutacją poborowych?

Wojska Lądowe  Republiki Korei planują zakup bezzałogowych pojazdów lądowych. Na zdjęciu UGV Hyundai Aerospace Arion-SMET podczas testów realizowanych przez US Marine Corps. Fot. Hanwha Aerospace

6 kwietnia Administracja Programów Zakupów Obronnych Republiki Korei (DAPA, Defense Acquisition Program Administration) ogłosiła rozpoczęcie przetargu na zakup bezzałogowych pojazdów lądowych.

Wartość potencjalnego kontraktu wynosi 49,63 mld KRW (ok. 36,56 mln USD). Do postępowania zaproszono wyłącznie rodzimych oferentów. Nie podano ile bezzałogowych pojazdów lądowych planują nabyć Wojsk lądowe Republiki Korei. Przetarg najprawdopodobniej zostanie sfinalizowany dość szybko, bowiem koniec produkcji partii pojazdów spodziewany jest na grudzień 2026 r. Będą one pozyskiwane w różnych odmianach, bowiem przewiduje się ich testowanie podczas wykonywania misji rozpoznawczych, transportowych oraz wsparcia ogniowego we współpracy z pododdziałami pieszymi, zmotoryzowanymi i zmechanizowanymi. W oficjalnej informacji nie określono, jakiej kategorii pojazdy zostaną pozyskane (rozmiary, masa itp.).

Dotąd Wojska Lądowe Republiki Korei wykorzystywały pojazdy bezzałogowe Hyundai Rotem Sherpa. Debiut tej konstrukcji miał miejsce w trakcie wystawy Robot World w Goyang w październiku 2018 r. Podczas kolejnych prezentacji producent pokazywał udoskonalone warianty wozu. HR-Sherpa ma długość 2,4 m, szerokość 1,5 m, wysokość 0,9 m, prześwit 300 mm i masę całkowitą poniżej 1800 kg, z czego na ładunek użyteczny przypada 600 kg (ładunki są przewożone w skrzyni w tylnej części) lub 200 kg (w wariancie uzbrojonym w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia Hyundai WIA RCWS). Bezzałogowce wyposażono w napęd elektryczny, zasilany z baterii litowo-jonowych chłodzonych wodą. W piaście każdego z bezpowietrznych kół umieszczono silnik elektryczny. Układ napędowy zapewnia prędkość do 30 km/h na drodze lub 10 km/h w terenie i czas pracy 6–12 godzin (w zależności od prędkości jazdy). Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%. HR-Sherpa wyposażony został w szereg czujników zapewniających mu bezpieczne poruszanie się i realizację misji. Operator pojazdu dysponuje podglądem obrazu przesyłanego przez kilka zestawów kamer dzienno-nocnych. Układ sterowania robota oferuje wiele trybów jazdy. Są to m.in.: tryb zdalnego sterowania, tryb „podążaj za innym pojazdem/za człowiekiem”, tryb konwoju czy jazda autonomiczna wg zaprogramowanych punktów orientacyjnych. Przewidywane jest opracowanie wersji specjalistycznych, w tym: do ładowania akumulatorów mniejszych pojazdów bezzałogowych, wsparcia ogniowego, saperskiego, przeciwpancernego, kilku wariantów rozpoznawczych i wozu do transportu żołnierzy (w tym rannych). Pojazd wykorzystywany jest od listopada 2020 r. Umowa, na mocy której został kupiony, miała jednak mniej więcej dziesięciokrotnie niższą wartość.

Jednym z głównych konkurentów Hyundai Rotem Company jest Hanwha Aerospace, która może zaproponować np. pojazd Arion-SMET 6×6. Arion-SMET jest jednym z najbardziej zaawansowanych UGV mającym perspektywę pełnej integracji HAEMOS (Hanwha Aerospace's solutions for robotic and autonomous systems, Rozwiązania Hanwha Aerospace do systemów robotycznych i autonomicznych) z całkowicie elektrycznym pojazdem bezzałogowym z napędem 6×6, przeznaczonym do wsparcia działań piechoty takich jak: transport amunicji, ewakuacja medyczna, rozpoznanie i wsparcie ogniowe. Przy maksymalnej ładowności ponad pół tony Arion-SMET może przejechać z całkowicie naładowanymi akumulatorami do 100 km, rozwijając prędkość maksymalną ponad 40 km/h na drogach utwardzonych i 22 km/h na drogach gruntowych. Arion-SMET może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z 5,56 mm lub 7,62 mm karabinem maszynowym, które może automatycznie wykrywać i śledzić cele, także na podstawie lokalizacji źródła wystrzałów. Pojazd ten był pod koniec ubiegłego roku testowany przez US Marine Corps.

Równolegle DAPA zatwierdziła rozpoczęcie pracy badawczej dotyczącej opracowania samobieżnego artyleryjskiego zestawu przeciwlotniczego na platformie bezzałogowej, zdolnego do samodzielnego wykrywania, śledzenia i niszczenia celów. Pojazd ma być uzbrojony w 40 mm armatę szybkostrzelną. Rozpowszechnienie pojazdów bezzałogowych w Wojskach Lądowych Republiki Korei, choć dopiero się rozpoczyna, ma stanowić odpowiedź na problemy demograficzne społeczeństwa południowokoreańskiego, które utrudniają dostęp do wymaganej potrzebami wojska liczby nadających się do wcielenia poborowych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc