12 grudnia Baltic Operator rozpoczął cięcie stali do produkcji pierwszego okrętu patrolowego, przeznaczonego dla Straży Granicznej Republiki Finlandii (Rajavartiolaitos).
Firma Baltic Operator Sp. z o.o. z Gdańska jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic. Zajmuje się produkcją konstrukcji stalowych dla branży stoczniowej, energetyki wiatrowej, offshore (oil&gas) oraz infrastruktury przeładunkowej. Spółka występuje w roli podwykonawcy stoczni Meyer Turku Oy z Turku, która jest głównym kontrahentem umowy z Rajavartiolaitos, którą zawarto 29 czerwca 2022 roku. Ta dotyczy budowy i dostawy pary pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV, Offshore Patrol Vessels) dla fińskiej Starży Granicznej za ok. 448 mln EUR. Środki pieniężne na zakup pochodziły również z unijnego instrumentu finansowania polityki bezpieczeństwa granic i polityki wizowej.
Meyer zawarł umowę z Baltic Operator w grudniu 2022 roku. Zakres zleconych prac obejmuje produkcję dwóch częściowo wyposażonych kadłubów o długości 98 metrów, szerokości 17,6 m metra. Łączna masa produkowanej konstrukcji przez Baltic Operator przekroczy 5500 ton. Nie podano warotść kontraktu.
Obydwa OPV powstają w ramach projekt Vartiolaiva 2025 (Strażnik 2025) rozpoczętego w 2019 roku. Jego celem jest zastąpienie trzech starych jednostek. Chodzi o Tursas i Uisko, które weszły do eksploatacji w 1986 roku i są już na końcu swojego cyklu życia oraz znacznie nowszego Turva z 2014 roku.
Będą to statki wielozadaniowe, które mogą wykonywać różne zadania, takie jak: kontrola graniczna, ratownictwo morskie, masowe ewakuacje, operacje międzynarodowe, zapobieganie szkodom środowiskowym (będą zwalczać rozlewiska olejowe; pojemność zbiorników na odpady płynne wyniesie 1180 m3), nadzór i ochrona integralności terytorialnej Finlandii oraz zarządzanie niebezpiecznymi sytuacjami specjalnymi. Ponadto współdziałać będą one z Siłami Obronnymi (Puolustusvoimat) wspomagając je w tworzeniu świadomości sytuacyjnej na akwenach zainteresowania. Dzięki dużym rozmiarom i wszechstronnym właściwościom nowe jednostki będą służyły też jako bazy dowodzenia, które umożliwią wykonywanie pracy innym jednostkom pływającym, śmigłowcom, nurkom i specjalistom służb ratowniczych.
Statki zostaną zaprojektowane tak, aby były niskoemisyjne i energooszczędne. Rozwiązanie silnikowe to nowoczesna hybryda dwupaliwowa. Początkowo silniki będą zasilane ciekłym gazem ziemnym LNG, podobnie jak ma to miejsce na Turvie, ale rozważane są alternatywy w postaci baterii i ogniw paliwowych. Moc siłowni wyniesie 12 MW. Wymiary zewnętrzne jednostek to 98×17,6×5,1 m. Projektowanie nowych statków rozpocznie się natychmiast.
Pierwsza jednostka ma być ukończona w 2025, a druga w 2026 roku. Będą one używane do lat 50.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To może za ciosem i my ze 2 zamówimy? Bo potrzeba nam tak z 6-ciu.