Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Baltic Operator buduje fińskie patrolowce

Fot. Baltic Operator

12 grudnia Baltic Operator rozpoczął cięcie stali do produkcji pierwszego okrętu patrolowego, przeznaczonego dla Straży Granicznej Republiki Finlandii (Rajavartiolaitos).

Firma Baltic Operator Sp. z o.o. z Gdańska jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic. Zajmuje się produkcją konstrukcji stalowych dla branży stoczniowej, energetyki wiatrowej, offshore (oil&gas) oraz infrastruktury przeładunkowej. Spółka występuje w roli podwykonawcy stoczni Meyer Turku Oy z Turku, która jest głównym kontrahentem umowy z Rajavartiolaitos, którą zawarto 29 czerwca 2022 roku. Ta dotyczy budowy i dostawy pary pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV, Offshore Patrol Vessels) dla fińskiej Starży Granicznej za ok. 448 mln EUR. Środki pieniężne na zakup pochodziły również z unijnego instrumentu finansowania polityki bezpieczeństwa granic i polityki wizowej.

Meyer zawarł umowę z Baltic Operator w grudniu 2022 roku. Zakres zleconych prac obejmuje produkcję dwóch częściowo wyposażonych kadłubów o długości 98 metrów, szerokości 17,6 m metra. Łączna masa produkowanej konstrukcji przez Baltic Operator przekroczy 5500 ton. Nie podano warotść kontraktu.

Obydwa OPV powstają w ramach projekt Vartiolaiva 2025 (Strażnik 2025) rozpoczętego w 2019 roku. Jego celem jest zastąpienie trzech starych jednostek. Chodzi o Tursas i Uisko, które weszły do eksploatacji w 1986 roku i są już na końcu swojego cyklu życia oraz znacznie nowszego Turva z 2014 roku.

Będą to statki wielozadaniowe, które mogą wykonywać różne zadania, takie jak: kontrola graniczna, ratownictwo morskie, masowe ewakuacje, operacje międzynarodowe, zapobieganie szkodom środowiskowym (będą zwalczać rozlewiska olejowe; pojemność zbiorników na odpady płynne wyniesie 1180 m3), nadzór i ochrona integralności terytorialnej Finlandii oraz zarządzanie niebezpiecznymi sytuacjami specjalnymi. Ponadto współdziałać będą one z Siłami Obronnymi (Puolustusvoimat) wspomagając je w tworzeniu świadomości sytuacyjnej na akwenach zainteresowania. Dzięki dużym rozmiarom i wszechstronnym właściwościom nowe jednostki będą służyły też jako bazy dowodzenia, które umożliwią wykonywanie pracy innym jednostkom pływającym, śmigłowcom, nurkom i specjalistom służb ratowniczych.

Rys. Meyer

Statki zostaną zaprojektowane tak, aby były niskoemisyjne i energooszczędne. Rozwiązanie silnikowe to nowoczesna hybryda dwupaliwowa. Początkowo silniki będą zasilane ciekłym gazem ziemnym LNG, podobnie jak ma to miejsce na Turvie, ale rozważane są alternatywy w postaci baterii i ogniw paliwowych. Moc siłowni wyniesie 12 MW. Wymiary zewnętrzne jednostek to 98×17,6×5,1 m. Projektowanie nowych statków rozpocznie się natychmiast.

Pierwsza jednostka ma być ukończona w 2025, a druga w 2026 roku. Będą one używane do lat 50.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Baltic Operator buduje fińskie patrolowce”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc