Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe patrolowce dla fińskiej Straży Granicznej

Wizja artystyczna nowych patrolowców fińskiej Straży Granicznej. Fot. Rajavartiolaitos

29 czerwca w Helsinkach, Straż Graniczna Republiki Finlandii (Rajavartiolaitos) zawarła umowę ze stocznią Meyer Turku Oy na budowę pary wielozadaniowych pełnomorskich jednostek patrolowych.

Projekt Vartiolaiva 2025 (Strażnik 2025) rozpoczęto w 2019 roku. Jego celem jest budowa dwóch statków patrolowych do zastąpienia trzech starych jednostek. Chodzi o Tursas i Uisko, które weszły do eksploatacji w 1986 roku i są już na końcu swojego cyklu życia oraz znacznie nowszego Turva z 2014 roku. Proces rozpoczęto od przetargu, w którym oferty konkurencyjne złożyły dwie firmy. 16 sierpnia 2021 roku przekazano Meyer Turku Oy, jako preferowanemu wykonawcy, list intencyjny do dalszych negocjacji. Kontrakt planowano podpisać do końca roku, czego nie udało się osiągnąć. Ostatecznie parlament zaaprobował wydatek rzędu 448 mln EUR na dwa patrolowce. Środki pieniężne na zakup będą pochodziły również z unijnego instrumentu finansowania polityki bezpieczeństwa granic i polityki wizowej.

Ze względu na rejon działania, jednostki pływające fińskiej Straży Granicznej muszą być w stanie elastycznie i skutecznie reagować na różne sytuacje. Dlatego są to statki wielozadaniowe, które mogą wykonywać różne zadania, takie jak: kontrola graniczna, ratownictwo morskie, masowe ewakuacje, operacje międzynarodowe, zapobieganie szkodom środowiskowym (będą zwalczać rozlewiska olejowe; pojemność zbiorników na odpady płynne wyniesie 1180 m3), nadzór i ochrona integralności terytorialnej Finlandii oraz zarządzanie niebezpiecznymi sytuacjami specjalnymi. Ponadto współdziałać będą one z Siłami Obronnymi (Puolustusvoimat) wspomagając je w tworzeniu świadomości sytuacyjnej na akwenach zainteresowania. Dzięki dużym rozmiarom i wszechstronnym właściwościom nowe jednostki będą służyły też jako bazy dowodzenia, które umożliwią wykonywanie pracy innym jednostkom pływającym, śmigłowcom, nurkom i specjalistom służb ratowniczych.

Statki zostaną zaprojektowane tak, aby były niskoemisyjne i energooszczędne. Rozwiązanie silnikowe to nowoczesna hybryda dwupaliwowa. Początkowo silniki będą zasilane ciekłym gazem ziemnym LNG, podobnie jak ma to miejsce na Turvie, ale rozważane są alternatywy w postaci baterii i ogniw paliwowych. Moc siłowni wyniesie 12 MW. Wymiary zewnętrzne jednostek to 98×17,6×5,1 m. Projektowanie nowych statków rozpocznie się natychmiast. Pierwsza jednostka ma być ukończona w 2025, a druga w 2026 roku. Będą one używane do lat 50.

Teldat
reklama BMS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc