Zaloguj

Australia planuje zakupy kolejnych C-130J Super Hercules

Australijskie Super Herculesy należą do najstarszych, nie może więc dziwić fakt, że rząd tego kraju prowadzi już prace nad zakupem następców w postaci nowej partii C-130J-30 Super Hercules. Fot. RAAF

2 grudnia media australijskie poinformowały, że rząd tego kraju rozpoczął procedurę zakupu dużej partii średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules - łącznie potencjalna umowa może obejmować aż 30 egzemplarzy.


Zgodnie z upublicznionymi informacjami, w ramach programu FSP 2020 (Force Structure Plan) rząd australijski planuje przeznaczyć równowartość 13,2 mld USD na zakup następców dla obecnie eksploatowanych dwunastu samolotów Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Są to jedne z najstarszych w globalnej flocie – Australia była bowiem drugim klientem na maszyny tego typu, których dostawy rozpoczęły się w 1997 roku. Wycofanie z eksploatacji zaplanowano na pierwszą połowę lat 30. XXI wieku, kiedy do linii zaczną trafiać C-130J-30 Super Hercules z nowego zamówienia. Według danych potencjalny kontrakt, który ma być negocjowany w ciągu najbliższych lat, ma obejmować 24 egzemplarze w standardowej wersji transportowej oraz sześć wielozadaniowych transportowo-tankujących KC-130J Super Hercules.

Powyższa informacja może zaskakiwać, obecnie większość sprzętu lotniczego australijskich sił zbrojnych wykorzystuje sztywne łącze tankujące. W linii znajdują się tylko F/A-18F Super Hornet oraz E/A-18G Growler – wsparciem dla nich są maszyny tankowania powietrznego Airbus A330MRTT, które mogą przekazywać paliwo wykorzystując oba standardy (giętkie przewody tankujące oraz sztywne łącze). Najprawdopodobniej zakup KC-130J Super Hercules może stanowić część programu rozbudowy potencjału sił specjalnych, który obejmie także zamówienie w Stanach Zjednoczonych wyspecjalizowanych śmigłowców dysponujących możliwością uzupełniania paliwa w powietrzu (HH-60W Jolly Green II).

Zapotrzebowanie Australii było sygnalizowane w czasie Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Dubaju, gdzie przedstawiciele korporacji Lockheed Martin wskazywali duże zainteresowanie globalne samolotami rodziny C-130J Super Hercules. Obecnie producent realizuje m.in. kontrakty na produkcję maszyn dla Republiki Federalnej Niemiec czy Indonezji. Poza Australią pięć fabrycznie nowych C-130J-30 Super Hercules planują zakupić Filipiny. Dodatkowo producent, w porozumieniu z rządem amerykańskim, prowadzi dużą liczbę kampanii marketingowych, które mogą skutkować sprzedażą maszyn klientom wojskowym. Obok linii wojskowej Lockheed Martin rozwija także cywilny model LM-100J – dotychczas producent uzyskał zamówienia na 25 egzemplarzy od różnych operatorów cargo.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc