Zaloguj

Dziesięciotysięczny Airbus

Jubileuszowym dziesięciotysięcznym samolotem Airbusa był komunikacyjny A350 XWB-900, a odbiorcą linie lotnicze Singapore Airlines. Fot Airbus

Jubileuszowym dziesięciotysięcznym samolotem Airbusa był komunikacyjny A350 XWB-900, a odbiorcą linie lotnicze Singapore Airlines. Fot Airbus

Airbus 14 października 2016 r. uroczyście przekazał liniom lotniczym Singapore Airlines, jubileuszowy dziesięciotysięczny samolot wyprodukowany z zakładach konsorcjum. Był nim A350 XWB-900, o numerze seryjnym MSN54 i znakach rejestracyjnych 9V-SMF. Otrzymał specjalne logo „10,000th Airbus Aircraft” i pod koniec października wszedł do służby liniowej, obsługując połączenie pomiędzy Singapurem a San Francisco. Wchodzącemu na rynek w 1974 r. Airbusowi wyprodukowanie pierwszego tysiąca samolotów zajęło 19 lat, natomiast ostatniego 19 miesięcy. Do chwili obecnej wykonały one 110 mln rejsów, pokonały trasę 213 mld km, przewożąc na swoich pokładach 12 mld pasażerów.

Jubileuszowy dziesięciotysięczny samolot zbudowany w zakładach konsorcjum Airbusa był jednym spośród 16 746 maszyn zamówionych przez 393 klientów. Prawdopodobnie nie przez przypadek nie był nim najpopularniejszy wąskokadłubowy A320, ale najnowocześniejszy produkt europejskiego konsorcjum: Airbus A350 XWB-900. Samolot nie dość, że jest obecnie maszyną szerokokadłubową z którą producent wiąże największe plany ale i trafił do odpowiedniego operatora. Zostały nim linie Singapore Airlines (SIA), które zamawiając 67 tego typu maszyn są jednym z największych klientów. Jubileuszowy Airbus A350 o numerze seryjnym MSN54 był jednocześnie 42. tego typu wyprodukowanym samolotem i jako szósty trafił do floty tego przewoźnika. Należy nadmienić, że linie Singapore Airlines złożyły pierwsze zamówienie w Airbusie w 1979 r., a z biegiem lat przewoźnik i jego spółki zależne zamawiały kolejne modele airbusów. Obecnie Singapore Airlines eksploatują samoloty A330, A350 XWB i A380, a jej regionalne spółki latają na maszynach z wąskokadłubowej rodziny A320.
Przekazanie samolotu uświetniła specjalna ceremonia, którą osobiście prowadził dyrektor generalny Airbus Group Tom Anders, z udziałem dyrektora generalnego Singapore Airlines. …Od chwili powstania innowacja była w centrum wszystkiego, co robimy w Airbusie. To pozwala widzieć nas jako wdrażających to, co jest dziś w światowej flocie najbardziej nowoczesne. Przy silnym nacisku na badania i rozwój, ciągłą innowację i ulepszenia zapewnimy, że pozostaniemy na czołowej pozycji, dostarczając liniom lotniczym najlepsze samoloty. Jesteśmy szczególnie dumni, że świętujemy ten milowy krok z liniami Singapore Airlines, które są jednym z naszych stałych klientów i prawdziwym partnerem. Obecnie linie Grupy SIA operują samolotami z całego naszego asortymentu produktów, o najwyższych poziomach doskonałości technicznej. Nie ma lepszego potwierdzenia dla naszych produktów i dziękujemy SIA za stałe zaufanie, partnerstwo i wsparcie – powiedział Tom Enders, dyrektor generalny Airbus Group podczas ceremonii przekazania jubileuszowego samolotu.
Zbudowanie dziesięciotysięcznego samolotu zajęło producentowi 42 lata i 5 miesięcy, a droga do tego wyniku nie była usłana różami. Samoloty konstrukcji Airbusa były przez cały czas sukcesywnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. A zaczęło się to wszystko 47 lat temu...

Powstanie konsorcjum i Airbus A300/A310

W 1969 r. został uruchomiony program budowy pierwszego na świecie dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego. Historia prac jest ściśle związane z producentem, gdyż do jego budowy zostało powołane europejskie konsorcjum Airbus Industrie.

Kalendarium wydarzeń produkcyjnych Airbusa

[table type="table-striped"]

29.05.1969 r. Uruchomienie programu budowy samolotu A300
09.11.1971 r. Air France składa pierwsze zamówienie na samoloty Airbusa
28.10.1972 r. Oblot prototypu samolotu A300
10.05.1974 r. Airbus dostarcza liniom Air France pierwszego A300
03.04.1982 r. Oblot prototypu samolotu A310
02.03.1984 r. Uruchomieniu programu budowy samolotu wąskokadłubowego A320
05.06.1987 r. Uruchomienie programu budowy samolotów A330/A340
22.02.1987 r. Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A320
26.03.1988 r. Airbus dostarcza liniom Air France pierwszego A320
25.10.1991 r. Oblot prototypu samolotu szerokokadłubowego A340
02.11.1992 r. Oblot prototypu samolotu szerokokadłubowego A330
2.02.1993 r. Airbus dostarcza liniom Lufthansa pierwszego A340
11.03.1993 r. Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A321
25.03.1993 r. Airbus realizuje dostawę 1000. samolotu. Samolot typu A340-300 odbierają linie Air France
17.01.1994 r. Airbus dostarcza liniom Air Inter pierwszego A330
13.09.1994 r. Oblot samolotu towarowego A300-600 ST Beluga
19.08.1995 r. Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A319
25.04.1996 r. Airbus dostarcza liniom Swissair pierwszego A319
18.05.1999 r. Airbus realizuje dostawę 2000. samolotu. Samolot typu A340-300 odbierają linie Lufthansa
19.12.2000 r. Uruchomienie programu budowy dwupokładowego samolotu A380
15.01.2002 r. Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A318
19.07.2002 r. Airbus realizuje dostawę 3000. samolotu. Samolot typu A320 odbierają linie Jet Blue Airways
22.07.2003 r. Airbus dostarcza liniom Frontier Airlines pierwszego A318
27.04.2005 r. Oblot prototypu samolotu A380
9.09.2005 r. Airbus realizuje dostawę 4000. samolotu. A330-300 odbierają linie Lufthansa
17.01.2007 r. Uruchomienie programu budowy samolotu towarowego A330-200F
5.07.2007 r. Zakończenie produkcji A300/A310 oraz ostatnia dostawa dla FedEx
15.10.2007 r. Airbus dostarcza Singapore Airlines pierwszego A380
13.12.2007 r. Airbus realizuje dostawę 5000. samolotu. Samolot A330-200 odbierają linie Qantas
28.09.2008 r. W Tianjin (Chiny) zostaje uruchomiona linia montażu końcowego A320
18.01.2010 r. Airbus realizuje dostawę 6000. samolotu. Samolot typu A380 odbierają linie Emirates Airline
9.08.2010 r. Linie Etihad Crystal Cargo odbierają pierwszy A330-200F
10.11.2011 r. Airbus ogłasza zakończenie produkcji A340. Ostatni samolot został przekazany dla firmy leasingowej AJW Capital Partners
12.12.2011 r. Airbus realizuje dostawę 7000. samolotu. Samolot typu A321 odbierają linie US Airways
20.01.2012 r. Middle East Airlines odbierają 5-tysieczny samolot wąskokadłubowy rodziny A320
14.06.2013 r. Oblot prototypu samolotu A350 XWB-900
19.07.2013 r. Cathay Pacific z Hongkongu obierają tysięczny A330
5.08.2013 r. Airbus realizuje dostawę 8000. samolotu. Samolot typu A320 odbierają indonezyjskie linie AirAsia
22.12.2014 r. Airbus dostarcza liniom Qatar Airways pierwszego A350 XWB
14.09.2015 r. W Mobile zostaje uruchomiona linia montażu końcowego samolotów A320
20.03.2015 r. Airbus realizuje dostawę 9000. samolotu. Samolot typu A321 odbierają wietnamskie linie VietJet Air
20.01.2016 r. Airbus dostarcza liniom Lufthansa pierwszego A320neo
25.04.2016 r. JetBlue odbierają pierwszy samolot A321 zmontowany w amerykańskie wytwórni Airbusa w Mobile
14.10.2016 r. Airbus realizuje dostawę 10000. samolotu. Samolot typu A350XWB odbierają linie Singapore Airlines

[/table]

 

 

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc