Bojowy wóz piechoty Rheinmetall Lynx

Bojowy wóz piechoty Lynx łączy w sobie najnowsze rozwiązania w zakresie ochrony wnętrza, wyposażenia optoelektronicznego i uzbrojenia z akceptowalną ceną zakupu i kosztami eksploatacji w cyklu życia.

Bojowy wóz piechoty Lynx łączy w sobie najnowsze rozwiązania w zakresie ochrony wnętrza, wyposażenia optoelektronicznego i uzbrojenia z akceptowalną ceną zakupu i kosztami eksploatacji w cyklu życia.

W czerwcu i lipcu bojowy wóz piechoty Lynx KF 31 brał udział w długotrwałych próbach na poligonie Libavá w Republice Czeskiej, będących jednym z ważnych elementów procedury mającej wyłonić nowy wóz bojowy tej kategorii dla Armády České republiky. Praskie Ministerstwo Obrony planuje zakupić 210 nowoczesnych gąsienicowych bwp, które zastąpią, używane od początku lat 80. przestarzałe wozy BVP-2 wyprodukowane na sowieckiej licencji.

Czesi zamierzają przezbroić w nowe pojazdy bataliony zmechanizowane 7. Brygady Zmechanizowanej z Hranic, najsilniejszego związku taktycznego Wojsk Lądowych AČR. Umowa miałaby zostać zawarta do końca przyszłego roku, a dostawy zostać zrealizowane w latach 2020–2024. Budżet projektu to niemal 2 mld EUR, a nie można wykluczyć, że zamówienie zostanie w perspektywie rozszerzone o kolejnych 100 pojazdów. Rheinmetall Landsysteme, firma wchodząca w skład grupy Rheinmetall Defence, uczestniczy w przetargu ze swoją najnowszą konstrukcją tej klasy – bojowym wozem piechoty Lynx KF 31, którego światowa premiera odbyła się podczas paryskiego salonu uzbrojenia Eurosatory 2016. W próbach na poligonie Libavá, które odbyły się w dniach 5 czerwca–14 lipca, poza Lynxem wzięły udział także pojazdy trzech innych producentów rywalizujących o czeski kontrakt. Ich testy były szeroko zakrojone i oprócz prób trakcyjnych w różnorodnym terenie, objęły także wielorakie sprawdziany taktyczne, m.in. z udziałem desantu złożonego z czeskich żołnierzy, a także strzelania do celów stacjonarnych i ruchomych. Co warto podkreślić, był to pierwszy tego typu sprawdzian nowego bojowego wozu piechoty Rheinmetalla, i to na dodatek zagraniczny. Pojazd, przynajmniej według oficjalnych informacji, przechodził dotąd tylko próby na terenie Niemiec. Przedstawiciele Rheinmetall Landsysteme nie obawiali się ryzyka, jakie niesie za sobą skierowanie do prób porównawczych konstrukcji prototypowej, ponieważ bazuje ona na latach doświadczeń zdobytych przez podmioty wchodzące dziś w skład grupy Rheinmetall Defence na rynku wozów bojowych, a także ich uzbrojenia i elementów wyposażenia. Poza tym także niektórzy konkurenci, choć zapewniają, że ich pojazdy znajdują się w seryjnej produkcji, do prób w Czechach skierowali demonstratory wozów w konfiguracji wyspecyfikowanej przez zamawiającego. Wóz Rheinmetalla takich prac przystosowawczych nie wymagał, ponieważ spełnia je tak w zakresie ochrony balistycznej i przeciwminowej, liczby żołnierzy desantu, jak i zestawu uzbrojenia. Czeskie Ministerstwo Obrony poinformowało, że wyniki rywalizacji powinny być znane już
na przełomie sierpnia i września. W przyszłości Rheinmetall planuje zaoferowanie Lynxa także Siłom Zbrojnym Australii, które zamierzają kupić nowoczesny gąsienicowy bojowy wóz piechoty, następcę pojazdów M113AS4, w ramach programu Land 400 Phase 3.
W ramach szerokiego pakietu propozycji współpracy, który Rheinmetall Defence proponuje firmom polskiego przemysłu obronnego, znajduje się także projekt związany z bwp Lynx. Dlatego też wóz bojowy zostanie zaprezentowany podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, gdzie będą się z nim mogli dogłębnie zapoznać przedstawiciele Wojska Polskiego, a także specjaliści z przemysłu.

Maksimum możliwości za akceptowalną cenę

Od swego zarania, koncepcja stojąca u podstaw opracowania w Rheinmetall Landsysteme pojazdu Lynx zakładała możliwość zaoferowania dobrze chronionego wozu bojowego, który wypełniłby lukę na rynku w sferze dostępnych finansowo, a zarazem dysponujących dużymi możliwościami bojowymi, platform gąsienicowych o masie 30÷40 ton. Rodzina Lynx została podzielona na dwie kategorie pojazdów – Lynx KettenFahrzeug (KF) 31 w kategorii masy bojowej 30÷40 ton i Lynx KF 41 w kategorii ponad 40 ton.
Unikatową cechą rodziny jest to, że Lynx KF 41, jako bojowy wóz piechoty, może zostać skonfigurowany w taki sposób, aby być zdolnym do przewożenia ośmiu żołnierzy i zarazem dysponować dwuosobową wieżą z automatyczną armatą średniego kalibru. Co więcej, poddany odpowiednim modyfikacjom Lynx KF 41 może również zostać wyposażony w wieżę ze 105 mm armatą lub nawet lekkim działem kalibru 120 mm o balistyce tożsamej z głównym uzbrojeniem czołgów podstawowych.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc