14 lutego media amerykańskie oraz tureckie poinformowały, że Kongres Stanów Zjednoczonych nie zablokuje sprzedaży wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70 oraz pakietów modernizacyjnych Turcji.
Przypomnijmy, Departament Stanu zatwierdził (wart 23 mld USD) pakiet 26 stycznia bieżącego roku. Było to spodziewane po podjęciu decyzji przez Turcję w sprawie akcesji Szwecji do NATO. Zgodnie z procedurami, dokumentacja trafiła do Kongresu, który mógł zawetować ewentualną transakcję – ostatecznie jedynie senator Rand Paul zgłaszał uwagi, które nie przeistoczyły się we wniosek formalny.
Obecnie Ministerstwo Obrony Turcji spodziewa się, że do końca lutego strona amerykańska prześle draft międzyrządowej umowy LOA. Dodatkowo prowadzone są negocjacje w sprawie zaangażowania przemysłu tureckiego – rząd w Ankarze jest zainteresowany ulokowaniem prac modernizacyjnych (79 samolotów wcześniejszych odmian) w zakładach koncernu TAI w Turcji. Poza tym drugą kwestią jest badanie możliwości ulokowania montażu ostatecznego 40 nowych maszyn także w Turcji – od 1988 roku TAI dostarczył 277 egzemplarzy różnych odmian, które trafiły do Turcji oraz Egiptu. Obecnie jedyna linia montażu ostatecznego wersji Block 70/72 mieści się w Greenville w stanie Karolina Południowa – Lockheed Martin uzyskał dotychczas zamówienia na 148 egzemplarzy, spośród których zbudowano przynajmniej osiem (dla Bahrajnu oraz Republiki Słowacji). Ważnym elementem programu stają się należące do amerykańskiego podmiotu Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, gdzie prowadzona jest produkcja komponentów kadłubów (docelowo 80% struktur).
Poza Turcją Lockheed Martin promuje F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 także w innych państwach. Z tego powodu nie można wykluczyć, że w bieżącym roku liczba sprzedanych samolotów przekroczy granicę 200 egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu