Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Abeking & Rasmussen buduje niszczyciele min dla Indonezji

Wizja artystyczna niszczyciela min typu MHV-60. Fot. Abeking & Rasmussen

W stoczni Abeking & Rasmussen w Lemwerder koło Bremy trwa budowa pary niszczycieli min typu MHV-60 dla Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut (TNI-AL, pol. Marynarka Wojenna Republiki Indonezji). 10 lutego zawarto umowę na dostawę układów napędowych do tych jednostek.



Okręty te otrzymają hybrydowe zespoły napędowe uzupełnione cichym napędem elektrycznym produkcji MAN Energy Solutions. W skład siłowni niszczyciela min typu MHV-60 wejdą:

- dwa silniki wysokoprężne MAN 12V175D-MM o mocy 2200 kW przy 1900 obr./min,

- dwie śruby nastawne MAN Alpha wraz z systemem sterowania Alphatronic 3000 pozwalającym uzyskać wysoką sprawność i elastyczność w manewrowaniu napędem,

- system hybrydowy klasy PTI (Power-take-in) do uzyskiwania prędkości manewrowych i do walki minowej z użyciem samych silników elektrycznych.

Silniki główne serii MAN 12V175D-MM są już używane na jednostkach pływających TNI-AL, a ostatnio sprzedano je też Finlandii (do użycia na korwetach typu Pohjanmma), czy do instalacji na budowanych w Izraelu patrolowcach typu OPV-45 dla nieujawnionej floty afrykańskiej. Silniki te wykorzystują kompaktowy system SCR (selective catalytic reduction) do redukcji emisji cząstek stałych i tlenków azotu w spalinach.

Cichy napęd elektryczny jest stosowany w nowoczesnych niszczycielach min od dawna. Wśród ostatnio zbudowanych typów warto wymienić fiński Katanpää, podobny mu algierski El-Kasseh (oba zbudowane przez włoską stocznię Intermarine SpA) i polski projekt 258 Kormoran II produkcji Remontowa Shipbuilding S.A.

Kontrakt na parę niszczycieli min typu MHV-60 zawarty został pomiędzy Abeking & Rasmussen a Ministerstwem Obrony w Dżakarcie 29 stycznia 2019 r. Budowę jednostek rozpoczęto wraz z wstępnym cięciem arkuszy stali 26 listopada 2020 r. Ceremonia oficjalna miała odbyć się w styczniu tego roku, ale pandemia COVID-19 pokrzyżowała te zamiary.

Jednostki typu MHV-60 – cyfra oznacza w przybliżeniu długość okrętu wynoszącą 62 m – stanowią rozwinięcie dobrze znanego niemieckiego typu Frankenthal i pochodnego tureckiego MHV-54 (inaczej typ A). Najprawdopodobniej będą wykonane ze stali austenitycznej. System walki przeciwminowej obejmie sonar kadłubowy i szereg urządzeń zaburtowych – bezzałogowych pojazdów zdalnie kierowanych i autonomicznych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 comments on “Abeking & Rasmussen buduje niszczyciele min dla Indonezji”

  1. Czyli nasze Kormorany faktycznie są za drogie.. skoro przegraliśmy w tym postępowaniu.. przykre.. a może Państwo znowu podstawiło nogę prywatnej stoczni?? Może ktoś coś więcej wie na ten temat..

  2. Ciekawe kiedy zamówione zostaną kolejne niszczyciele min typu Kormoran 2 bo z tego co się orientuję potrzeba przynajmniej jeszcze trzech sztuk aby zabezpieczyć właściwie potrzeby MW.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc