9 listopada Ministerstwo Obrony Szwecji poinformowało, że podczas spotkania ministra Pål Jonsona ze swoim brazylijskim odpowiednikiem w Ameryce Południowej doszło do podpisania listu intencyjnego obejmującego deklaracje zakupu przez Szwedów średnich samolotów transportowych Embraer C-390 Millennium.
Władze w Sztokholmie, od dłuższego czasu, poszukiwały następców dla obecnie eksploatowanych średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules. Poza brazylijską konstrukcją Szwedzi analizowali m.in. możliwości C-130J Super Hercules. Szwecja od dłuższego czasu wskazywana jako potencjalny odbiorca samolotów C-390 Millennium. Było to związane z zacieśnieniem współpracy militarno-gospodarczej obejmującej sprzedaż do Brazylii wielozadaniowych samolotów bojowych Saab JAS-39E/F Gripen. Liczba nowych maszyn transportowych nie jest obecnie znana – najprawdopodobniej mowa o czterech do sześciu egzemplarzy.
Szwecja była pierwszym europejskim użytkownikiem samolotów rodziny C-130 Hercules. Początkowo zakupiono dwa C-130E (1965 rok). Zostały zmodernizowane do standardu C-130H w 1982 roku, w tym samym czasie zakupiono sześć nowych C-130H (w tym jeden w konfiguracji KC-130H). Po 2020 roku były systematycznie modernizowane w celu dostosowania do nowych przepisów dotyczących wyposażenia pokładowego i wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby cywilne. W ciągu lat były intensywnie wykorzystywane do różnorodnych zadań operacyjnych na obszarze Europy oraz świata.
Dotychczas, Europa staje się ważnym obszarem sukcesów marketingowych programu C-390 Millennium. Maszyny są wdrażane do eksploatacji w Portugalii (Embraer dostarczył już dwa z pięciu zamówionych) oraz na Węgrzech (jeden dostarczony, drugi w produkcji). Dodatkowo umowy produkcyjne zawarły Królestwo Niderlandów (5), Austria (4) oraz Republika Czeska (2). Poza Szwecją Embraer prowadzi działania także w innych państwach kontynentu – m.in. Grecji oraz w Polsce.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu