Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amfibijny Tor-M2

W wywiadzie do czerwcowego numeru rosyjskiego czasopisma „Nacjonalnaja Oborona” szef Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej gen. mjr Aleksandr Leonow poruszał różne tematy dotyczące systemów OPL, będących w uzbrojeniu podległych mu sił. W tym także do dalszego rozwoju systemu 9K332 Tor-M2. Leonow powiedział m.in. o pracach nad przystosowaniem wozów bojowych systemu Tor-M2 do forsowania wpław przeszkód wodnych.  

Obecnie takie amfibijne możliwości mają tylko tzw. arktyczne Tory, czyli 9K331MDT Tor-M2DT, gdyż ich nośnikami są dwuczłonowe gąsienicowe wszędołazy DT-30PM Witjaź. Są to pojazdy o adekwatnym zapasie wyporności, które w wodzie poruszają się za pomocą przewijania swoich szerokich gąsienic. Zdolność do pokonywania terenów podmokłych, grząskich czy zalanych powoduje, że Tory na Witjaziach są też promowane (dotąd bez sukcesów) w państwach okołozwrotnikowych, w których brak śniegu i mrozu. Są za to tereny podmokłe. 

Jednak generał odnosił się najwyraźniej do kołowego nośnika, pokazanego pierwszy raz na forum Armija-2019. Dotąd produkowana wersja Tora na kołowym nośniku, czyli 9K332MK Tor-M2K, jest osadzona na białoruskim pojeździe MZKT-69222 w układzie 6×6. MZKT-69222 nie był jednak projektowany jako pojazd amfibijny i zapewne brakuje mu zapasu wyporności, aby ewentualnie przejść adekwatną modyfikację. Wymóg amfibijności wyjaśnia zarazem premierę w 2019 r. wersji 9K331M Тоr-М2 na kołowym nośniku w układzie 8×8 i zauważalnie większej bryle kadłuba od MZKT-69222. Dotąd pojawienie się nośnika 8×8 tłumaczono rzekomo niewystarczającą ergonomią mniejszego kadłuba MZKT-69222. Nośnik w układzie 8×8 jest rosyjski, jego producentem będzie spółka Brianskij awtomobilnyj zawod (BAZ).

  Wersja 9A331M Тоr-М2 na białoruskich nośnikach MZKT-69222. Fot. IEMZ „Kupoł

Jednak wariant pokazany w 2019 r. też nie był amfibijnym pojazdem. Nie miał falochronu, ani niczego, co mogłoby uchodzić za napęd do pływania. Tutaj trzeba dodać, że w momencie ujawnienia tego nośnika, zarówno producent Tora, czyli Iżewskij elektromiechaniczeskij zawod „Kupoł”, jak i BAZ zastrzegali, że pokazany pojazd nie jest rozwiązaniem docelowym, ale pojazdem koncepcyjnym. Być może obecnie jego konstrukcja jest modyfikowana wg pełnych wymagań Ministerstwa Obrony FR. 

Generał Leonow podał też ciekawostkę odnośnie operacyjnego użycia systemów 9K331MU Tor-M1-2U w Syrii do ochrony rosyjskiej bazy lotniczej w Humajmim przed atakami bezzałogowców różnej proweniencji. Otóż od momentu rozpoczęcia dyżurowania Tory-M1-2U zestrzelić miały ponad 45 bezzałogowców 

(Adam M. Maciejewski) Foto: IEMZ „Kupoł”
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc