Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Szwedzi ujawnili nazwy nowych okrętów

Wizja nowego okrętu nawodnego Marinen (po lewej), w porównaniu z korwetą Visby. Saab

W Szwecji trwają prace nad okrętami bojowymi nowej generacji. Ponadto w maju ubiegłego roku zakontraktowano serię małych holowników portowych. Właśnie podano do publicznej wiadomości, jak będą nazywały się nowe okręty Marinen.

Choć prace nad następcami korwety typu Visby wciąż trwają, Jego Królewska Wysokość Karol XVI Gustaw zaaprobował nazwy czterech nowych okrętów bojowych, jak też czterech już zamówionych holowników portowych.

Okręty bojowe zostaną nazwane na cześć szwedzkich miast portowych, które mają lub miały duże znaczenie dla marynarki wojennej, natomiast holowniki portowe będą tradycyjnie nazywane imionami z mitologii greckiej.

Nowe okręty nawodne zostały nazwane na cześć nadmorskich miast leżących wzdłuż długiej linii brzegowej Szwecji, z północy na zachód. Prototyp otrzyma nazwę HMS Luleå. Pozostałe będą się nazywały: HMS Norrköping, HMS Trelleborg i HMS Halmstad. Planowane dostawy nowych okrętów mają nastąpić około 2030 roku. Będą większe i bardziej uniwersalne niż dziś eksploatowane korwety typu Visby.

Luleå jest ważnym miastem portowym w Norrbotten dla lapońskiej rudy żelaza i przemysłu stalowego. Poprzedni HMS Luleå był okrętem rakietowo-torpedowym typu Norrköping, zwodowanym w 1975 i eksploatowanym do 2002 roku.

HMS Norrköping będzie szóstym okrętem nazwanym na cześć ważnego miasta portowego w Zatoce Bråviken. Poprzednik był prototypem serii 12 okrętów rakietowo-torpedowych z lata 70., wycofanym z eksploatacji w 2005 roku.

HMS Trelleborg będzie pierwszym okrętem noszącym tę nazwę w Marinen. Trelleborg zawsze był ważnym miejscem dla żeglugi, od starożytnych połowów śledzi i handlu świniami po dzisiejsze duże promy i kontenerowce. Dzięki strategicznemu położeniu na południowym krańcu Półwyspu Skandynawskiego, odbywa się tu obecnie intensywny ruch żeglugowy do okolicznych krajów i miast nad Morzem Bałtyckim oraz reszty Europy.

HMS Halmstad pochodzi od ważnego portu na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Poprzednik także był okrętem rakietowo-torpedowym typu Norrköping.

Nowe holowniki

Male holowniki portowe uzupełniają większe jednostki, przeznaczone do pracy w portach morskich i bazach. Powstaną w oparciu o zmodyfikowany projekt Damens Stan Tug 1606 ICE. Zostaną dostarczone w 2023 i 2024 roku. Będą nosiły imiona mityczne: HMS Hermes (w mitologii greckiej był posłańcem bogów i synem Zeusa; Pierwszy HMS Hermes był również holownikiem zbudowanym w 1956 roku, który brał udział w incydencie z radzieckim okrętem podwodnym S-137 w Gåsefjärden w 1981 roku), HMS Hera (była boginią małżeństwa i płodności oraz żoną Zeusa; Poprzednik Hera zbudowany w 1971 roku), HMS Hebe (córka Zeusa i Hery, pomagała w pracach domowych i była boginią wody oraz młodości; Pierwszy HMS Hebe został zbudowany w 1969 roku), HMS Heros (pierwszy został zbudowany w 1955 roku i służył przez 61 lat; Brał udział w incydencie z S-137).

Wizja nowego holownika portowego. Damen

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc