13 lipca koncern Babcock International poinformował o zawarciu umowy z agencją SDA (Submarine Delivery Agency) na zrealizowanie remontu połączonego z modernizacją okrętu podwodnego z napędem atomowym, nosiciela pocisków balistycznych HMS Victorious (S 29) typu Vanguard.
Podpisana umowa ma charakter wstępny i docelowo zastąpiona zostanie „pełnoprawnym” kontraktem do końca bieżącego roku. Nie mniej jej podpisanie w tej formie było niezbędne by Babcock mógł rozpocząć prace na pokładzie S 29. Okręt ten wszedł do należącej do tego koncernu stoczni w Devonport już 26 czerwca, gdzie rozpoczęto przygotowania do prac oczekując jednocześnie na formalny obieg dokumentów.
HMS Victorious jest jednym z czterech okrętów podwodnych typu Vanguard, będących morskim ramieniem atomowej triady Zjednoczonego Królestwa. Nieprzerwanie od kwietnia 1969 roku brytyjskie „boomery” realizują najdłuższą operację w historii Royal Navy, pk. Operation Relentless. Zgodnie z jej założeniem co najmniej jeden brytyjski okręt podwodny z pociskami balistycznymi znajduje się na patrolu uzbrojony w pełną jednostkę ognia (16 pocisków balistycznych Lockheed Martin Trident IID5). Vanguardy zaczęły przejmować odpowiedzialność za realizację operacji począwszy od 1993 roku, luzując z tych obowiązków okręty należące do poprzedniej generacji (typ Resolution, cztery okręty w służbie 1967-1996). W pierwszej połowie przyszłej dekady, nastąpi sukcesywna zmiana warty, a okręty tego typu zastąpione zostaną przez jednostki nowej generacji typu Dreadnought.
Okręty podwodne typu Vanguard to największe okręty tej klasy jakie dotychczas zbudowano dla Royal Navy, charakteryzują się wypornością pełna 15900 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach 149,9 x 12,8 x 12,0 m. Napęd stanowi pojedynczy reaktor wodny ciśnieniowy, drugiej brytyjskiej generacji, Rolls-Royce PWR-2 (wykorzystujący wysoko wzbogacony do poziomu 93-97% uran, z rdzeniem typu H, który nie wymaga wymiany prętów paliwowych przez cały 30 letni okres służby okrętów). Wytworzona para zasila dwie turbiny GEC o łącznej mocy 20,5 MW. Ruch postępowy zapewnia pojedynczy pędnik wodnostrumieniowy. W przypadku awarii napędu głównego, okręty wyposażono w dwa wysuwane z kadłuba pędniki awaryjne zasilane przez dwa agregaty z silnikami wysokoprężnymi Paxman o mocy po 2 MW. Prędkość marszowa uzyskiwana w położeniu podwodnym wynosi 25 węzłów.
Okręty wyposażono w opracowany przez koncern Thales Underwater Systems zintegrowany system hydrolokacyjny Typu 2054 (składa się on z sonaru holowanego Typu 2046, sonaru kadłubowego Typu 2043 oraz sonaru bocznego Typu 2082). Obserwację powierzchni morza zapewniają dwa maszty optroniczne Pilkington Optronics CK51 (wachtowy) i CH91 (bojowy). Główne uzbrojenie składa się ze wspomnianych już wcześniej 16 trójstopniowych, zasilanych paliwem stałym pocisków balistycznych Lockheed Martin UGM-133 Trident II D5 o zasięgu ponad 6500 Mm. Każdy z tych pocisków może przenosić do ośmiu samonaprowadzających się głowic (MIRV) typu Holbrook o mocy 100 kT każda. Uzbrojeniem uzupełniającym są cztery dziobowe wyrzutnie torped kal. 533,4 mm dla torped ciężkich typu Spearfish. Załoga składa się ze 135 osób (do każdego okrętu przydzielone są dwie załogi tzw. lewa i prawa, gdy jedna odbywa patrol druga się szkoli i odpoczywa).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu