Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Radary PhantomStrike do polskich KAI FA-50PL Fighting Eagle

10 maja rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, poinformował w mediach społecznościowych, że polskie samoloty bojowe KAI FA-50PL Fighting Eagle zostaną wyposażone w stacje radiolokacyjne Raytheon PhantomStrike. Fot. Raytheon

10 maja rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, poinformował w mediach społecznościowych, że polskie samoloty bojowe KAI FA-50PL Fighting Eagle zostaną wyposażone w stacje radiolokacyjne Raytheon PhantomStrike.

Powyższa informacja stanowi część oficjalnych informacji dotyczących ostatecznej konfiguracji zamówionych we wrześniu ubiegłego roku samolotów KAI FA-50PL Fighting Eagle. Jednocześnie zbiega się w czasie z ogłoszeniem przez amerykański Departament Stanu decyzji o autoryzowaniu sprzedaży Polsce partii zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AA/AAQ-33 Sniper.

Nowy radar PhantomStrike, oferowany przez korporację Raytheon, wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas prac nad innymi urządzeniami radiolokacyjnymi z antenami AESA amerykańskiego producenta, a także najnowszymi dostępnymi rozwiązaniami pozwalającymi na miniaturyzację podzespołów elektronicznych, wzrost wydajności cyfrowego przetwarzania sygnałów (cyfrowe układy nadawczo-odbiorcze REX+ i procesory sygnałowe CHIRP) czy zastosowanie technologii azotku galu (GaN) w produkcji mikrofalowych modułów nadawczo-odbiorczych. Nowe rozwiązania w sferze podzespołów i miniaturyzacji poszczególnych urządzeń, a także zmniejszenie zużycia energii elektrycznej (wynoszącego tylko 65% zużycia energii radarów klasy APG-83 czy nowych wersji APG-79) pozwoliły na zastosowanie w pełni powietrznego układu chłodzenia. To zaś wpłynęło na skokową redukcję masy i miejsca zajmowanego wewnątrz samolotu przez poszczególne elementy stacji PhantomStrike. Konstruktorom Raytheon Intelligence & Space udało się zmniejszyć masę całego urządzenia do niespełna 60 kg! W efekcie, przy podobnych parametrach przestrzennych, waży ono ok. 1/3 mniej niż „klasyczne” radary z antenami AESA z układem chłodzenia cieczą do samolotów wielozadaniowych, np. F-16.

Polska będzie jednym z dwóch użytkowników samolotów FA-50 Fighting Eagle Block 20 wyposażonych w powyższe stacje radiolokacyjne. W bieżącym roku taką konfigurację zamówiła także Malezja. Należy podkreślić przy tym, dzięki temu, że PhantomStrike jest produkowany przez korporację Raytheon, kwestia integracji z pociskami rodziny AIM-120 AMRAAM wydaje się być oczywista.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc