Zaloguj

Prośba o propozycje w programie FLRAA

Wizualizacja śmigłowca Defiant X zaprezentowana przez zespół Sikorsky/Boeing w styczniu 2021 r. Rys. Lockheed Martin/Boeing

Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) opublikowała prośbę o propozycję (RFP – Request for Proposals) w programie budowy przyszłych powietrznych platform desantowych dalekiego zasięgu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Dokument RFP został opublikowany prawdopodobnie 6 lipca br., ale nie został upubliczniony.

W programie FLRAA bierze udział firma Bell oraz zespół składający się z firm Sikorsky oraz Boeing. Bell zapowiada zgłoszenie do programu zmiennowirnikowca opracowanego na bazie demonstratora technologii V-280 Valor. Zespół Sikorsky/Boeing oferuje śmigłowiec z napędem mieszanym Defiant X, który posiada dwa współosiowe, sztywne wirniki główne oraz śmigło pchające. Jego konstrukcja oparta jest demonstratorze technologii SB-1 Defiant. Demonstratory technologii obydwu zespołów brały udział w etapie JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration) programu FLRAA. Była to prezentacja rozwiązań technologicznych, które w przyszłości będą wykorzystane do budowy platformy FLRAA. Wymagania sformułowane przez armię dla platformy FLRAA to:

  • maksymalna prędkość przelotowa 520 km/h;
  • zasięg maksymalny nie mniejszy niż 4520 km (bez pobierania paliwa w powietrzu);
  • taktyczny promień działania ok. 550 km;
  • możliwość wykonania zawisu na pułapie min. 1800 m przy temperaturze powietrza rzędu 35°C;
  • maksymalny pułap lotu ok. 9000 m;
  • możliwość transportu 11 w pełni uzbrojonych żołnierzy.

W marcu 2020 r. armia rozpoczęła etap tzw. demonstracji porównawczej i redukcji ryzyka (CDRR – Competitive Demonstration and Risk Reduction) programu FLRAA. Do tego etapu zakwalifikował się zespół Sikorsky/Boeing, który otrzymał kontrakt w wysokości 97 milionów USD oraz Bell, który otrzymał 84 mln USD. Etap CDRR ma pozwolić oferentom na dopracowanie swoich prototypów oraz zastosowanych technologii. Jest to też etap w którym armia ma również otrzymać od oferentów konkretne informacje na temat kosztów opracowania, budowy, wyposażenia i wrażania do służby nowej platformy.

Projekt firmy Bell będzie oparty na demonstratorze technologii V-280 Valor. Fot. Bell

Etap CDRR ma trwać do końca trzeciego kwartału roku fiskalnego 2022. Tu po zakończeniu demonstracji porównawczej i redukcji ryzyka ma nastąpić wybór oferty. Zwycięzca rozpocznie budowę swojego prototypu w trzecim kwartale roku fiskalnego 2023.

Termin dostawy prototypu to trzeci kwartał roku fiskalnego 2025. US Army planuje prowadzić dwa równoległe programy, jeden poświęcony budowie płatowca, a drugi opracowaniu systemów uzbrojenia. Programy będą nieznacznie przesunięte względem siebie terminy, dlatego armia przewiduje, że w pełni funkcjonalny prototyp płatowca będzie gotowy albo na wiosnę, albo latem 2025 r.

Nie wiadomo, czy zostaną przeprowadzone dwie oddzielne, wstępne oceny konstrukcji (PDR – Preliminary Design Review) dla płatowca oraz systemów uzbrojenia. Armia zapowiedziała, że zarówno PDR jak i pełne oceny konstrukcji (DDR – Detailed Design Review) będą realizowane w okresie od trzeciego kwartału roku fiskalnego 2022 do drugiego kwartału roku fiskalnego 2024. Etap DDR ma zostać zakończony w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2025. Według planów US Army pierwsze egzemplarze FLRAA mają zacząć wchodzić do służby w roku fiskalnym 2030.

Według dokumentów budżetowych, na rok fiskalny 2022 armia wnioskuje o kwotę 448,4 miliona USD na rozwój programu FLRAA. Jest to o 267 milionów USD więcej niż armia pierwotnie deklarowała że wyda w roku 2022. Komisja budżetowa Izby Reprezentantów wstępnie zapowiada, że chciałaby zwiększyć finansowanie programu FLRAA na rok fiskalny 2022 o dodatkową kwotę 388 milionów USD.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc