Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Premiera kołowego transportera opancerzonego Arma II

Turecka firma Otokar zaprezentowała kołowy transporter opancerzony Arma II 8×8. Fot. Otokar

31 stycznia turecka firma Otokar zaprezentowała prototyp kołowego transportera opancerzonego Arma II. Jest to następca starszego pojazdu Arma, eksportowanego do Bahrajnu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a oferowanego także kilku innym siłom zbrojnym.

Firma Otokar, wchodząca w skład grupy przemysłowej Koç Group, opracowała nowy kołowy transporter opancerzony w celu dostosowania swojej oferty do rosnących wymagań klientów, których oczekiwania zmieniają się wraz ewolucją polu walki. Spółka liczy w pierwszym rzędzie na zainteresowanie Wojsk Lądowych Republiki Turcji (Türk Kara Kuvvetleri), jak również ponad 40 innych państw, które użytkują już wyroby przedsiębiorstwa. Arma II ma być ukoronowaniem doświadczeń zdobytych podczas opracowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych Arma 6×6 i 8×8. Nowy wóz jest m.in. znacznie cięższy ‒ dopuszczalna masa całkowita Arma II sięga 40 ton, podczas, gdy w przypadku starszego wozu jest to 30 ton. Nie podano, jaki jest maksymalny poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej, potencjalnie jednak może być wysoki. Aby zapewnić odpowiednią mobilność tak ciężkiemu pojazdowi, producent zastosował silnik wysokoprężny Ford Otosan Ecotorq o pojemności 12,7 l i mocy 530 kW/720 KM (jest to zmilitaryzowana wersja cywilnego silnika stosowanego m.in. w ciężkich ciągnikach siodłowych), produkowany na licencji w Turcji. Alternatywnie można zastosować inną jednostkę napędową o podobnej samej mocy. Co ciekawe, jedynym zagranicznym elementem w każdej konfiguracji Arma II jest automatyczna skrzynia biegów (producenta ani typu nie podano). Uzbrojenie wozu może stanowić armata kalibru nawet 120 mm, co odpowiada sile ognia czołgu podstawowego, choć oczywiście jako najczęściej stosowane uzbrojenie przewidywana jest załogowa lub bezzałogowa wieża z szybkostrzelną armatą średniego kalibru. Pojazd odznacza się konstrukcją modułową, zatem można go łatwo dostosować do pełnienia różnych funkcji. Zaprezentowany prototyp reprezentuje odmianę kołowego bojowego wozu piechoty, obok dwu-trzyosobowej załogi zabierającego siedmio-ośmioosobową drużynę piechoty (maksymalnie, w konfiguracji transportera opancerzonego, może zabrać 10 żołnierzy desantu i dwuosobową załogę). Producent deklaruje, że rozpoczęcie produkcji nowego pojazdu możliwe jest „natychmiast” i nie wymaga dodatkowych przygotowań ani inwestycji. Sam transporter miał już zostać gruntownie przetestowany w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. W trakcie prób miał dotąd pokonać ok. 6000 km.

Arma II 8×8 ma 8,5 m długości, 3,4 m szerokości i 2,5 m wysokości. Prześwit wynosi 0,45 m. Prędkość maksymalna sięga 105 km/h na utwardzonej nawierzchni. Zasięg wynosi do 700 km.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc