Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

tkMS rozpoczyna budowę pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD

Wizualizacja okrętu podwodnego typu 212CD. Fot. tkMS

12 września w stoczni thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii rozpoczęto palenie blach do produkcji sekcji pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD. Jest on przeznaczony dla Sił Morskich Królestwa Norwegii.

Ceremonia zainicjowania budowy pierwszego okrętu podwodnego dla Sjøforsvaret odbyła się w obecności Borisa Pistoriusa, federalnego ministra obrony RFN i Bjørna Arilda Grama, ministra obrony Norwegii.

Okręty typu 212CD (Common Design; pol. wspólny projekt) powstaną w ramach w ramach wspólnego programu Republiki Federalnej Niemiec i Królestwa Norwegii. Zamówienie, złożone w lipcu 2021 roku, było największym w dotychczasowej historii thyssenkrupp Marine Systems. W ramach przygotowań do realizacji kontraktu firma thyssenkrupp już w 2019 roku zainicjowała inwestycje o wartości około 250 mln EUR. Hala stoczniowa w Kilonii, otwarta podczas uroczystości palenia blach prototypowego okrętu 212CD, będzie służyć jako nowy, najnowocześniejszy w tej części świata zakład produkcyjny okrętów podwodnych. Główne cechy nowej hali stoczniowej: długość 170 m, szerokość 70 m, wysokość 33 m, powierzchnia około 15 000 m2.

Norwegia otrzyma cztery jednostki, Niemcy dwie. Dostawa pierwszego okrętu dla Sjøforsvaret planowana jest w 2029 roku, zaś okręty dla Deutsche Marine powinny podnieść bandery w 2032 i 2034 roku. Generalnie projekt bazuje na obecnie eksploatowanych przez Niemcy okrętach 212A, ale wprowadzono do niego szereg modyfikacji, w tym rewolucyjnych, jak choćby „diamentowy” przekrój poprzeczny kadłuba lekkiego (ograniczy skuteczną powierzchnię odbicia sygnałów sondujących aktywnych stacji hydrolokacyjnych. Nowa będzie też elektronika i system zarządzania . Ponadto jednostki te otrzymają kolejną generację systemu AIP (działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego) znanego z poprzedników – PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, ogniwo paliwowe z membraną polimerową). Już na 212A pozwala on na przebywanie pod wodą bez konieczności pobierania powietrza z zewnątrz przez około dwa tygodnie, nie generując przy tym ciepła, hałasu i wzrostu innych, negatywnych z punktu widzenia okrętu podwodnego pól fizycznych.

Na razie podawane są jedynie skąpe dane techniczne: wyporność nawodna ok. 2500 ton, długość ok. 74 m, szerokość ok. 10 m i wysokość boczna ok. 13 m.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc