Podczas trwającego obecnie (20‒24 lutego) w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abu Zabi salonu uzbrojenia IDEX & NAVDEX 2023 Zjednoczone Emiraty Arabskie podpisały 22 lutego umowę z indonezyjską stocznią PT PAL na budowę wielozadaniowego okrętu wsparcia MRSS (Multi-Role Support Ship).
Na mocy podpisanej umowy, której wartość opiewa na kwotę 408 mld USD, stocznia PT PAL w swoim zakładzie w Surabaja zbuduje okręt o wyporności 13170 ton oraz wymiarach 163 x 24 m. Zgodnie z dokumentami jego budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a przekazanie stronie arabskiej nastąpić ma w 2026 lub 2027 roku. Poza pozyskaniem samego okrętu, umowa obejmuje także wkład rodzimego zakładu, stoczni Abu Dhabi Ship Building (ADSB) z Abu Zabi, która dostarczy półsztywne jednostki inspekcyjno-robocze typu RHIB oraz jednostki pościgowe. Mają one być wykorzystywane z pokładu MRSS.
Jednostka dla ZEA bazować będzie na opracowanym w Republice Korei dla Sił Morskich Indonezji TNI-AL (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut) projekcie okrętów desantowych Makassar. Stocznia DaeSun Shipbuilding w Busan zbudowała dwie pierwsze jednostki (w służbie od 2007 roku), podczas gdy kolejne dwie zbudowała już lokalna stocznia PT-PAL wg nieco zmodyfikowanego projektu znanego jako podklasa Banjarmasin (dwa okręty w służbie od 2009). Należy wspomnieć, że na tych zamówieniach stocznia PT-PAL nie poprzestała, bowiem po raz kolejny modyfikując projekt dostarczyła trzy okręty szpitalne dla TNI-AL, w tym jeden Semarang (594, w służbie od 2019 roku) należący do podklasy Semarang i dwa należące do podklasy Sudirohusodo tj. dr. Wahidin Sudirohusodo (991 w służbie od 2022 roku) oraz dr. Radjiman Wedyodiningrat (992, w służbie od stycznia 2023 roku).
Indonezyjski koncern stoczniowy zdecydował się także zaproponować ten projekt zagranicznym partnerom i dzięki tym działaniom w Surabaja zbudowano dwa okręty dla Sił Morskich Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas) wg. projektu podklasy Tarlac tj. Tarlac (LD 601, w służbie od 2016 roku) oraz Davao del Sur (LD 602, banderę podniesiono w 2017 roku). Kolejne dwie jednostki zbudowano na licencji w peruwiańskiej stoczni Servicios Industriales de la Marina S.A (SIMA). Okręty te przyporządkowane do podklasy Pisco noszą nazwy Pisco (AMP 156, w służbie od 2018 roku) oraz Paita (AMP 157, zwodowany w grudniu 2022 roku).
Dominującym elementem sylwetki nowego okrętu dla Sił Morskich ZEA jest sporej wielkości bryła nadbudówki oraz zlokalizowane na rufie lądowisko o wymiarach umożliwiających swobodny transport oraz prowadzenie jednoczesnych operacji lotniczych przez trzy śmigłowce średnie (podczas gdy kolejne trzy maszyny tej klasy znajdować się będą mogły wewnątrz obszernego, wkomponowanego w bryłę nadbudówki, hangaru). Co ciekawe, na rufie prezentowanego na stoisku stoczni PT-PAL na salonie NAVDEX, modelu MRSS umieszczono trzy śmigłowce bojowe Boeing AH-64 Apache (Siły Zbrojne ZEA posiadają w wyposażeniu 28 maszyn tego typu w odmianach D oraz E). Poniżej lądowiska znajdować się będzie pokład ładunkowy oraz niecka doku zatapialnego, do którego dostęp zapewni umieszczona w pawęży rufowej furta.
Ze względu na swoją specyfikę MRSS wykorzystywany będzie mógł być nie tylko w operacjach o charakterze militarnym ale i szeroko pojętych misjach o charakterze humanitarnym. Uzbrojenie będzie zdecydowanie defensywne i składać się będzie m.in. z umieszczonej na pokładzie dziobowym armaty 76mm/62 w odmianie Sovraponte produkcji Leonardo. Ciekawym elementem, który można zaobserwować na zaprezentowanym na salonie NAVDEX modelu, jest maszt główny, który pod względem kształtu jak i rozmiaru przypomina ten jaki znajduje się m.in. na korwetach typu Baynunah (6 okrętów w służbie od 2011 roku). Tym samym istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w charakterystycznej kopule o kształcie ściętego stożka umieszczony zostanie trójwspółrzedny system radiolokacyjny typu Saab Sea Giraffe AMB (lub podobny wielkościowo). Pierwsze rozmowy na linii Abu Zabi – Dżakarta w kwestii pozyskania przez Zjednoczone Emiraty Arabskie okrętu wielozadaniowego (desantowego) będącego pochodnym projektu Makassar prowadzono w zeszłym roku. W lipcu 2022 roku ogłoszono zawarcie partnerstwa ekonomicznego a jednym z elementów było właśnie zamówienie okrętu, wówczas jednak, z nieujawnionych powodów, nie doszło do sfinalizowania umowy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu