Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Norwegowie wycofują NHIndustries NH90

Ministerstwo Obrony Norwegii ogłosiło natychmiastowe zakończenie eksploatacji śmigłowców NH90NFH. Fot. Ministerstwo Obrony Norwegii

10 czerwca Ministerstwo Obrony Norwegii poinformowało o natychmiastowym zakończeniu eksploatacji i wycofaniu z linii czternastu wielozadaniowych śmigłowców NHIndustries NH90. Powodem są czynniki operacyjne oraz niezadowalający wskaźnik gotowości.


Na specjalnie zwołanej konferencji prasowej przedstawiciele resortu obrony wyjaśnili, że flota NH90NFH, w wielozadaniowej konfiguracji pozwalającej na zwalczanie okrętów podwodnych oraz działania poszukiwawczo-ratownicze, realizuje roczny nalot na poziomie 700 godzin zamiast planowanych 3900. Problem jest o tyle poważny, że NH90NFH stanowią komponent lotniczy dla fregat typu Fridtjof Nansen, a także wykonują loty poszukiwawczo-ratownicze w strukturach Straży Wybrzeża Norwegii.

Zgodnie z rekomendacją, która została przedstawiona rządowi, najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest leasing nieokreślonej partii wiropłatów do realizacji zadań. Obecnie brak informacji o szczegółach rozwiązania – w ostatnich miesiącach sondowano możliwość zakupu m.in. wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Lockheed Martin MH-60R Seahawk. Co ważne, zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Norwegii, władze w Oslo będą domagać się od konsorcjum NHIndustries zwrotu pieniędzy za sprzęt, który nie spełniał wymagań kontraktowych.

Co ciekawe, pod koniec kwietnia, w opublikowanym planie zakupów na lata 2022-29, Norwegowie przewidzieli kwotę 1,8 mld NOK na modernizację posiadanych NH90NFH do standardu Block 2. Być może zaplanowany budżet posłuży do zamówienia w ich miejsce innych wiropłatów. Dotychczas rezygnację z eksploatacji NH90 podjęła wcześniej Belgia – wiadomość została opublikowana w czerwcu 2020 roku i mowa o wycofaniu (do 2023 roku) czterech NH90TTH. Poza Norwegią stosowne analizy prowadzi także Szwecja, gdzie czynniki powodują także ograniczenie nalotu – w przypadku władz w Sztokholmie wymienia się zakup kolejnych UH-60M Black Hawk oraz pokładowych MH-60R Seahawk.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Norwegowie wycofują NHIndustries NH90”

  1. Pozostaje się cieszyć że w naszym kraju nie było swego czasu synergii dwóch czynników......rzeczywistej chęci kupna nowych śmigłowców transportowych, czy to za PiSu i ministrów Sikorskiego/Poncyliusza czy za PO gdzieś kilka razy redyfiniowamo założenia i liczbę maszyn 26/70/50......a drugi czynnik to dogadanie się AgustyWestland(Leonardo) i Eurocopter/Airbusa żeby wspólnie zaoferować NH90 na zastępców Mi8/14/17.....i tak mamy sprawdzone nad Afganem i Maripolem stare Marcedesy zamiast europlastiku

  2. ładne, ale ... nie latają, podobnie w Australii
    pewnie wezmą MH-60R Seahawk
    my tez powinniśmy wziąć MH-60R Seahawk na Mieczniki i ew. Ślązaka (pokład powinien go utrzymać) ...
    a nawet ewentualnie zamówić je w Mielcu do złożenia, skoro AW-101 zamówiono w Świdniku a nie w Yeovil,
    w ten sposób Mielec mógłby z czasem stać się rezerwową linią składającą Seahawki

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc