Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Najnowsza francuska fregata rozpoczęła próby napędu

Fot. Naval Group

Francuska grupa stoczniowa Naval Group poinformowała, że prototypowa fregata FDI rozpoczęła próby systemu napędowego na uwięzi.

Amiral Ronarc’h (D 660), pierwsza z pięciu fregat obronno-interwencyjnych FDI (Frégates de Défense et d’Intervention) przeznaczonych dla francuskiej Marine nationale, została przeholowana od nabrzeża wyposażeniowego stoczni Naval Group w Lorient na rzekę Scorff. Operacja była konieczna, aby wykonać próby napędu, w tym linii wałów i śrub nastawnych. Okręt napędzają cztery silniki wysokoprężne w układzie CODAD (Combined diesel and diesel). Obecne testy poprzedzają pierwsze, samodzielne wyjście w morze na próby zakładowe, a potem zdawczo-odbiorcze.

Produkcję prototypowego Amirala Ronarc'ha rozpoczęto od palenia blach 24 października 2019 roku. W grudniu 2020 roku dokonano przeglądu krytycznego projektu, co pozwoliło na kontynuowanie budowy i położenie stępki fregaty 16 grudnia 2021 roku. Od tamtej pory prace postępują w znacznym tempie i wodowanie okrętu odbyło się w listopadzie 2022 roku. Amiral Ronarc'h miał wyjść po raz pierwszy w morze w końcu I kwartału 2023 roku, zaś na początku bieżącego być przekazany zamawiającemu, czyli Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (Direction générale de l'armement, DGA) do końca bieżącego roku.

Fregaty FDI to wielozadaniowe okręty średniej wielkości, o wyporności 4500 ton, zdolne do działania samodzielnie lub jako część sił morskich, we wszystkich obszarach walki: przeciwokrętowej, przeciwlotniczej, przeciw okrętom podwodnym i projekcji sił specjalnych. Będą silnie uzbrojone w pociski przeciwokrętowe MBDA Exocet MM40 Block 3C, pociski przeciwlotnicze MBDA Aster 15 i Aster 30, 76 mm armatę automatyczną Leonardo Super Rapido, torpedy przeciw okrętom podwodnym Naval Group MU90, śmigłowiec o masie 10 ton (NH90 Caïman Marine lub Guépard Marine) i wiropłat bezzałogowy Airbus VSR700 o masie 700 kg. Długość fregat wyniesie 122 m, szerokość 18 m, prędkość 27 węzłów, autonomiczność 45 dni. Załogę tworzyć będzie 125 osób. Będzie też 28 dodatkowych miejsc, np. operatorów sił specjalnych, dla których przewidziano dwie hybrydowe łodzie motorowe.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Najnowsza francuska fregata rozpoczęła próby napędu”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc