Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2023: Propozycje pojazdów specjalistycznych na podwoziu K2

Firma Hyundai Rotem Company zaprezentowała podczas MSPO 2023 modele pojazdów specjalistycznych na podwoziu czołgu K2. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego spółka Hyundai Rotem Company zaprezentowała propozycje pojazdów specjalistycznych na podwoziu czołgu K2.

Propozycje zaprezentowano w postaci modeli i na obecnym etapie prac należy je traktować raczej jako koncepcje, niż rzeczywiste projekty. Rodzina czołgu K2, poza samym czołgiem (w różnych wersjach, w tym K2PL) obejmować ma: wóz zabezpieczenia technicznego (K2 ARV), czołg saperski (K2 CEV) i most szturmowy (K2 AVLB). Wszystkie reprezentować mają rozwiązania zgodne ze współczesnymi standardami. Wóz zabezpieczenia technicznego wyposażony ma zostać w: obrotowy żuraw, lemiesz do samookopywania, wyciągarki, sporych rozmiarów pancerną nadbudówkę załogi (z opcją ewakuacji załogi uszkodzonego wozu) oraz przestrzeń ładunkową do transportu np. uszkodzonego i wymienianego power-packa. Podobny układ reprezentuje czołg saperski ‒ w obydwu przypadkach gniazdo żurawia/manipulatora umieszczone jest z przodu pojazdu, na prawo od pancernej kabiny. Model wozu CEV zaprezentowano z lemieszem do samookopywania oraz robót ziemnych i, alternatywnie, z trałem pługowym. Most szturmowy z kolei otrzymał most nożycowy jako zasadniczy element roboczy. Do samoobrony zaproponowano zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie (wóz zabezpieczenia technicznego i czołg saperski) lub prostą obrotnicę z 12,7 mm wkm (most szturmowy).

Wśród propozycji są: wóz zabezpieczenia technicznego, czołg saperski i most szturmowy. Fot. Bartłomiej Kucharski

Producent nie podał żadnych parametrów urządzeń roboczych, nie są więc znane np. długość ramienia czy udźwig żurawia wozu zabezpieczenia technicznego, długość przęsła i klasa nośności mostu itd. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że modele odzwierciedlają niejako wizje tego, jak wyglądać mogą pojazdy rodziny czołgu K2. Ich docelowa konfiguracja uzależniona będzie od wymagań nabywcy, a w przypadku Polski ‒ miejmy nadzieję ‒ dodatkowo od skali zaangażowania polskiego przemysłu obronnego w opracowanie pojazdów specjalistycznych na podwoziu czołgu K2PL. Polskie firmy, przede wszystkim gliwicki OBRUM, mają bowiem duże doświadczenie w zakresie opracowywania kompletnych pojazdów specjalistycznych (wozy zabezpieczenia technicznego WZT-2/3/4, czołg saperski MID, mosty szturmowe PMC Leguan i M-20G Daglezja-G) , jak i elementów ich wyposażenia. Stopień polonizacji, oby jak najwyższy, musi mieć wpływ na docelową konfigurację pojazdów. Niegdyś południowokoreańska firma oferowała również możliwość opracowania czołgu nauki jazdy. Warto przy tym dodać, że Wojsk Lądowe Republiki Korei używają znacznych ilości pojazdów specjalistycznych na podwoziu czołgowym, lecz bazujących na starszym czołgu K1 Rokit.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc