Pomiędzy 20 i 23 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz korporacja Lockheed Martin zawarli dwie umowy dotyczące produkcji i wsparcia eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny F-35 Lightning II.
Pierwsza z nich, zawarta 20 grudnia, ma wartość 382 mln USD i dotyczy dostaw pakietów części zamiennych przeznaczonych dla samolotów kupowanych i dostarczanych w ramach 17. partii produkcyjnej. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania, które będzie przelewane wraz z poszczególnymi zleceniami – umowa obowiązuje do końca 2028 roku, czyli zapewni wstępne wsparcie po realizacji dostaw. Poza pakietami dla amerykańskich sił zbrojnych, Lockheed Martin wyprodukuje także elementy przeznaczone dla klientów eksportowych. Wśród nich może być także Polska, która zgodnie z deklaracjami ma odebrać część swoich F-35A Lightning II właśnie w ramach 17. partii produkcyjnej.
Z kolei 23 grudnia Lockheed Martin i Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisali umowę dotyczącą uruchomienia procesu produkcyjnego 118 samolotów F-35 Lightning II objętych w 18. partii produkcyjnej. Kontrakt ma wartość 1 mld USD i ma zostać zrealizowany do stycznia 2024 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie – co ważne komunikat zamawiającego nie precyzuje liczb dla poszczególnych odbiorców, wiadomo, że 40,6% wartości (427,2 mln USD) umowy pochodzi od klientów eksportowych kupujących F-35 poprzez procedurę FMS. Z całą pewnością w tej kwocie znajdują się fundusze z Polski.
Dotychczas Lockheed Martin dostarczył ponad 875 seryjnych samolotów F-35 Lightning II wszystkich odmian, które spędziły w powietrzu ponad 600 tys. godzin. W przyszłym roku Niderlandy skierują do Polski część swoich maszyn, które mają pełnić zadania w ramach sojuszniczego wysiłku mającego zapewnić bezpieczeństwo w Europie Środkowej. Przez dwa miesiące mają stacjonować w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu