5 października Rada Ministrów Królestwa Hiszpanii wyraziła zgodę na przeprowadzenie modernizacji niszczycieli min typu Segura.
Obecnie siły przeciwminowe Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española) składają się z sześciu, dostarczonych flocie w latach 1999-2005 (w dwóch transzach 4+2), niszczycieli min typu Segura (M 31-36) wchodzących w skład 1. dywizjonu okrętów (1ª Escuadrilla de Medidas Contra Minas) sił przeciwminowych FMCM (Fuerza de Medidas Contra Minas). Zdolnych do działań operacyjnych jest pięć z nich, Turia (M 34) znajduje się w stoczni w stoczni w Kartagenie, gdzie przechodzi remont po uszkodzeniach odniesionych przy wejściu na mieliznę w 2019 roku (w trakcie operacji odzyskania ciała pilota wojskowej maszyny, który rozbił się w pobliżu miejscowości La Manga).
Całkowity koszt modernizacji wszystkich okrętów szacowany jest, na chwilę obecną, na kwotę 135,2 mln EUR i ma zostać rozłożony na cztery lata począwszy od 2024 roku. Wówczas też spłacone zostanie pierwsze 18,9 mln EUR, a w kolejnych latach odpowiednio: 39,9 mln, 41,3 mln oraz 34,9 mln w 2027 roku.
Kwestia modernizacji tych jednostek nie jest nowa, już pod koniec ubiegłego roku, ówczesny dowódca FMCM informował, że przedłożony przełożonym projekt modernizacji (MLU) okrętów został odrzucony ze względu na brak odpowiednich funduszy. Jednym z założeń ówczesnego projektu, zapewne aktualnego także i w realizowanym obecnie postępowaniu, jest modernizacja m.in. głównej stacji hydrolokacyjnej. Poruszana jest także kwestia pozyskania bezzałogowych pojazdów latających (UAV) klasy mikro typu Marine Instruments M5D Airfox, które zwiększyłyby samoświadomość taktyczną dowódcy.
Wszystkie okręty typu Segura zbudowane zostały w należącej do koncernu Navantia, stoczni w Kartagenie. Kadłub i nadbudówka wykonane są ze wzmacnianego włókna szklanego GRP (Glass fibre Reinforced Plastic), co zapewnia zarówno odpowiednią wytrzymałość kadłuba, jak i utrzymanie pól fizycznych na wymaganym, dla tej klasy okrętów, niskim poziomie (dodatkowym wyposażeniem jest system demagnetyzacyjny z 25 cewkami). Hiszpańskie niszczyciele min legitymują się wypornością pełna 583 ton przy wymiarach 54,0x10,7x2,5 m. Uzbrojenie jest symboliczne i składa się z 20 mm armaty Izar/Oerlikon GAM-BO1, przeznaczonej do niszczenia wykrytych na powierzchni morza min.
Głównym systemem hydrolokacyjnym przeznaczonym do wykrywania min morskich jest sonar holowany o zmiennej głębokości zanurzenia (VDS) typu AN/SQQ-32 (Sp). Wykrywanie, a także zwalczanie zagrożenia minowego w większej odległości od platformy realizowane jest z wykorzystaniem dwóch zdalnie sterowanych pojazdów (ROV) Gayrobot Pluto Plus. W 2002 roku dwa najnowsze okręty jako pierwsze otrzymały norweski system Kongsberg Minesniper Mk II przeznaczony do niszczenia min morskich (w 2004 umowę rozszerzono o pozostałe cztery okręty). Układ napędowy został skonfigurowany jako CODOE i składa się z dwóch silników wysokoprężnych Izar-MTU 6V396 TB83 o mocy po 560 kW umożliwiających osiągnięcie prędkości maksymalnej 14 węzłów i zasięgu do 2000 Mm (wykorzystywane w trakcie przejścia jednostki w rejon działań), a także dwóch silników elektrycznych o obniżonej sygnaturze magnetycznej COMBIMAC o mocy po 125 kW, które wykorzystywane są w trakcie wykonywania zadań. Ruch postępowy zapewniają z kolei dwa pędniki cykloidalne Voith Schneider 18GH. Załoga składa się z 41 osób.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu