reklama Helikon-Tex

FFG prezentują transporter Genesis

22 września podczas sympozjum „Aktualne wyzwania i perspektywy średniego przedsiębiorstwa obronnego jako motor utrzymania zdolności i innowacji technicznych”, które odbyło się na terenie zakładów firmy FFG Flensburger Fahrzeugbau we Flensburgu (22-23 września), firma FFG zaprezentowała demonstrator technologii kołowego transportera opancerzonego przyszłości o nazwie Genesis.

Pierwotnie jego premiera miała odbyć się w czerwcu, na paryskim salonie Eurosatory 2020, ale wydarzenie to zostało odwołane z powodu pandemii.

Genesis jest kołowym transporterem opancerzonym w układzie 8×8, zbudowanym wg filozofii przypominającej nieco GTK Boxer, tzn. również jest to pojazd z wymiennymi modułami misyjnymi (podczas sympozjum został zaprezentowany w konfiguracji kołowego bojowego wozu piechoty). Tym, co go szczególnie wyróżnia, jest potężny, hybrydowy układ napędowy o mocy całkowitej aż 1368 kW/1860KM. Silnik wysokoprężny umieszczony w przedniej części pojazdu służy jedynie do zasilania baterii akumulatorów, również zlokalizowanej z przodu. Zasila ona osiem silników elektrycznych umieszczonych w osiach wozu, zapewniających moment obrotowy o wartości 15 622 Nm każdy! Kierowanie pojazdem odbywa się za pomocą różnicowania prędkości obrotowej bądź zahamowania kół umieszczonych na poszczególnych burtach. Genesis przypomina więc pod tym względem pojazd gąsienicowy. W razie awarii poszczególne koła można ustawić na biegu jałowym, tak, aby nie przeszkadzały one w jeździe. Producent podkreśla też inne zalety napędu hybrydowego: ma on być znacznie prostszy mechanicznie dzięki rezygnacji z wielu mechanizmów (np. skrętu), zaś w trybie jazdy z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego pojazd taki jest niezwykle cichy. Pojazd odznacza się też doskonałym przyspieszeniem dzięki charakterystyce silników elektrycznych oferują one pełną wartość momentu obrotowego już na starcie. Załoga jest chroniona przed ewentualnym negatywnym wpływem potężnej instalacji elektrycznej przez kilka specjalnie zaprojektowanych elementów, które nie zostały jednak szerzej omówione.

Genesis ma 8,25 m długości, 2,25 m szerokości i 2,4 m wysokości. Waży 40 ton. Układ napędowy może go rozpędzić do prędkości powyżej 100 km/h. Zasięg wynosi 150 km przy wykorzystaniu tylko energii elektrycznej (przy prędkości 40 km/h) lub 600 km przy wykorzystaniu układu hybrydowego (przy prędkości 60 km/h). Załoga liczy dwie osoby, pojazd może przewieźć do 10 żołnierzy desantu. Genesis to opracowanie własne FFG, sfinansowane w całości ze środków firmy. Prace przy nim rozpoczęto dwa lata temu. W najbliższej przyszłości Genesis zostanie poddany różnorakim testom, które pomogą zebrać doświadczenie niezbędne przy projektowaniu przyszłych platform bojowych. Rozwiązania opracowane w toku rozwoju kołowego transportera opancerzonego Genesis mają posłużyć do budowy przyszłego następcy pojazdu rozpoznawczego Fennek lub podczas realizacji francusko-niemieckiego programu MGCS, w którym firma FFG mogłaby występować w roli poddostawcy rozwiązań i komponentów lub też dostawcy niektórych platform.

(Bartłomiej Kucharski) Foto: Waldemar Geiger/Soldat und Technik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc